söndag 17 februari 2008

Att åka skridskor i Småland

Att åka skridskor i Småland är inte samma sak som att åka skridskor i Seoul. Här är det ingen trängsel och man har goda möjligheter att se isen framför sig, vilket ofta är en fördel. Men jag måste faktiskt säga att jag blev positivt överraskad av antalet människor som åkte i den lilla hålan Åby (ursäkta) 2 mil norr om Växjö. Vi rullade in med bilen 45 minuter innan utomhusbanan skulle stängas, en vänlig "Åbysjäl" bjöd oss på åkturen, man tackar, man tackar. 45 minuter räckte gott, detta av två anledningar. Nummer 1: skridskor har ju sällan varit kända för att vara sköna, skavsår uppträder ofta inom loppet av några minuter. Nummer 2 är att man kan bli yr i huvudet av att bara åka runt, runt. Jag föredrar att åka på frusen sjö. Men eftersom det fortfarande inte har blivit vinter i det lilla långsmala landet i norr får man ju nöja sig med att åka på konstfrusen is. Utmed banan grillade familjer korv, vi blev så sugna att vi var tvungna att köpa med oss korv hem, för att en halvtimme senare koka dem på spisen, vad gör man inte för att få den rätta frilufskänslan!

Helgen har bjudit på en hel del promenader med Biffen. Han är otroligt långsam, men söt ändå. Så söt att alla människor man möter bara måste stanna och samtala med honom. Biffen=många nya vänner. Jag visste inte att man kunde bli så populär genom att bli hundägare :-).

Nu ska jag smutskasta min stad, Malmö. I fredags kväll skulle Golfen rulla upp mot Småland, jag och Aleks såg ju fram emot att få kittla Biffen i baksätet, men i fredags eftermiddag när jag satt och väntade på att bli upphämtad så fick jag den tråkiga nyheten att golfen hade drabbats av inbrott och att den således inte kunde rulla mot Småland. Totalkvaddad golf=snyft. Istället fick Forden rulla. Vad trött man blir på Malmö, varför kan inte folk låta varandras saker vara ifred. Vad är det för fel i huvudet på en del? Usch fy blä vad jag hatar sånt!!!!!! Men man får ju försöka att hålla ångan uppe ändå, ingen ska få sätta käppar i hjulen för en, men det måste bli bättre.

Nu ska min kära mor bjuda på köttbullsmiddag. Mums!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hmm låter mysigt, jag vill också åka...