fredag 15 februari 2008

Månen, Saturnus och jag

Idag har jag fått vara med om riktigt spännande saker på jobbet. Ikväll hade vi naturvetare middag, efter ett par öl, en riktigt god soppa och trevligt sällskap frågar astronomiläraren på skolan om det är någon som vill följa med ut på skolgården och titta på planeterna och stjärnorna. Jag blev naturligtvis allderles till mig och var snabb med att få på mig jackan. Väl ute på skolgården tittade vi på månen med en kikare (med 20ggr förstoring). Det var så häftigt och man kunde se alla berg. Det var perfekt sikt och allt var så tydligt. Underbart. Vi fick alla stärnbilder förklarade för oss och fick se röda, blåa stjärnor och en nebulosa. Därefter var det dags att ta fram det tunga artelleriet, en kikare med 50 ggr förstoring. Denna skulle riggas upp uppe på taket på Katedralskolan. Efter ett tags sökande på himlen efter Saturnus fick vi äntligen se denna fantastiskt vackra planet med sina ringar. Det var minst sagt magiskt. Långt borta i fjärran fanns vår granngalax -Andromeda. Det är viktigt att sikta mot stjärnorna!

1 kommentar:

Anonym sa...

wow, lite avis minsan. Själv går jag så sakta jag kan med värk i kroppen. Influensa tror jag. Blä.