tisdag 12 februari 2008

Björklund på besök

Idag har Katedralskolan fått besök av Jan Björklund, alltså skolministern. Jag passade naturligtvis på att gå och lyssna en liten stund. Framför allt pga av att det är intressant, men sen är det ju faktiskt ganska kul att få se kändisar live. Han höll ett halvtimmeslångt anförande om det nya betygssystemet som de borgeliga lägger fram förslag om, dessutom pratade han lite om hur de vill öka lärarnas och rektorernas befogenheter vad gäller disciplinen i skolan. Han lyckades fånga elevernas intresse i aulan tycker jag, det var faktiskt knäpptyst. En bra retoriker? Efteråt fick eleverna ställa frågor till skolministern. Tyvärr kunde jag inte stanna och lyssna eftersom jag hade lektion. Men tydligen hade det mest varit frågor om det nya betygssystemet och hur det kommer att påverka nuvarande gymnasister som vill söka in till högskola/universitet. Kolla in http://sydsvenskan.se/lund/article300271.ece
Ett betygssystem med fler steg kan ju behövas, det skulle ju helt klart underlätta vid betygssättning. Men viktigast, mer rättvisa åt eleverna!

Ikväll har första fiskpinnen avnjutits sedan ankomsten till Sverige. Egentligen är det ju lite konstigt att de kan vara så goda, med tanke på vad en del säger att de innehåller. Jag har alltid varit ett stort fan av fiskpinnar :-). Mums. Tyvärr har Aleks inte fått provsmaka dem ännu, han verkar befinna sig i ett labb på Ericsson. Han hade tydligen fastnat där säger han. Hur man nu kan göra det när det finns goda fiskpinnar på köksbordet :-), för mig obegripligt. Men allt som har med sladdar och teknik att göra fångar ju lätt min kära pojkväns uppmärksamhet. Då har inte någon endaste fiskpinne i världen någon dragningskraft :-), men tydligen har Ulrika dragningskraft på Aleks, för nu hörde jag till HALLÅ i ytterdörren. Oh yes! Eller är det fiskpinnarna? Nä det måste vara jag :-)

Inga kommentarer: