onsdag 2 januari 2008

Back in business

Ja ha, då var det 2008 och nytt år. Det var ju lite spännande att få fira in det nya året på andra sidan jordklotet. Nyårsdagen fördrevs på svenskt vis, dvs med att inte göra någonting (det är så jag brukar göra i alla fall). Det största projektet vi gav oss på var ett besök på Pizza Hut för att käka pizza. Det var gott. Kvällen fördrevs tillsammans med Helan & Halvan, Aleks och mina nya (eller snarare gamla) favoriter. Tesse har ju inte svårt för att dra på smilbanden så hon var igång redan vid första scenen.

Innan vi somnade bestämde vi oss för att boka hotell i Vietnam. Nu är vi bokade på ett hotell som står under rubriken "Top End" i Lonley Planet, det kan alltså inte bli så mycket bätte. Man får ju passa på medan det fortfarande är billigt :-). Nu längtar jag till vårt hus på stranden, nu minsann ska det badas och solas.

Idag var det jobb som vanligt. Näst sista dagen på lekis. När jag kom dit idag satt det en blond tjej i receptionen och väntade på mig -den nya engelska läraren. Hon gick brevid mig idag och ska göra det även imorgon. Jag visste inte att de hade hittat någon ny, men det var ju bra.

Vi körde väl lite olika stil antar jag. Jag gillar ju min stil bättre (så klart) :-). Det som jag inte gillade var att hon skrattade åt barnen när de försökte prata. Ibland blir man så jäkla trött på engelsmän och amerikaner, de har det oförskämt lätt hela tiden. De bara babblar (och fort) utan att tänka på att det faktiskt inte är första språket för alla länder i världen. Engelskan är ju jättesvår för de små koreanerna. De kan ju knappt sitt eget alfabet, så man får ju ta det försiktigt med dem och ha förståelse för att det är svårt. Hånskratt borde vara strängt förbjudet. Hon skrattade åt mig också för den delen. Det var något ord hon tyckte jag uttalade roligt. Det tror jag säkert.

Hon tillhörde den gnälliga delen av jordens befolkning och klagade obefogat på allting. T ex klagade hon på hur kallt det är, samtidigt som hon gick med sin vinterjacka vidöppen. Då tänker man (jag i alla fall), knäpp jackan ditt lilla pucko. Först efter det kan man få klaga. Sen var hon hungrig (trots att vi bara jobbar 2 timmar), naturligtvis tyckte hon att det var jobbigt att jobba (2 timmar), sen hade hon hade inte gått upp så här tidigt på flera månader (vi börjar kl 10) då tänker man ju...KOM IGEN TJEJEN, man kan ha det värre än vad du har det. Dessutom tyckte hon att koreansk mat smakade förfärligt, vad gör du här?

Jag tror att Tesse & Erik har varit på tempelvandring idag (det var planen när vi gick och la oss igår i alla fall). Nu tror jag de befinner sig vid Youngsan, Digital market. De tänkte nämligen köpa kamera, det har visat sig vara billigare här. Och om en liten stund ska jag möta dem vid den amerikanska basen, för att hämta deras biljetter till DMZ. De åker dit på fredag.

Inga kommentarer: