onsdag 9 januari 2008

I Vietnam -med rumpan bar

Efter en 14 timmar lång resa med buss, flyg och taxi var vi till slut på plats vid Mui Ne beach i Vietnam. Mui Ne beach har av aftonbladet utsetts till en av de 5 vackraste stränderna i asien - we like.Vi landade i Ho Chi Min - Saigon igår eftermiddag, eftersom det inte gick några bussar på eftermiddagen och pga att snabbtåget skulle ta ordentligt många timmar fanns alltså bara ett alternativ kvar - taxi. Alla taxibolag på flygplatsen hade samma pris upp till Mui Ne, 75 usd. Alla var även rörande överens om att det skulle ta 4 timmar. 4 timmar att åka 20 mil tyckte vi lät mycket. Nu förstår vi. Trafiken i Vietnam är hysterisk. Det var den mest galna trafik jag upplevt (tillsammans med Egypten). Mopeder överallt, plus bilar och lastbilar och en extremt dålig väg för att få kallas High way 1. Nåväl det gick bra. Fem timmar tog det. Vi höll varandras händer hela vägen för allt kändes ju mycket bättre då. Dessutom fick Aleks avstyra en extremt idiotisk omkörning. Vi satt alltså på helspänn hela resan och kommenterade trafiken, det var det enda vi kunde göra. Nu funderar vi på att ta expresståget tillbaka, eller snarare snigeltåget. I efterhand undrar man om det verkligen var så galet eller om det helt enkelt är vi som blivit äldre och mer försiktiga. Trots att trafiken var galen var det kul och spännande att åka igenom Ho Chi Minh. Jag får erkänna att jag blev lite förvånad över hur fattigt det verkar vara i Vietnam, hela resan utmed kusten, kantades av små hus med rödbrun sand. Toaletten som vi stannade vid var bara ett hål i marken och så fick man ta skopor med vatten för att spola. Vid stoppet var det massa små barn som sålde bananer, efter att ha stöttat lokalbefolkningen har vi nu mängder med bananer. När vi väl kom fram möttes vi av ett fantastiskt välkomnande. Vi togs nästan emot som kung och drottning :). En man tog våra väskor och gav oss var sin citrondrink, därefter visade de oss huset där vi skulle bo. Igår var det så mörkt att det var svårt att se, men vi såg i alla fall de vackra palmerna utanför vår balkong. Imorse vaknade jag av att solen sken in i rummet. Jag var tvungen att rusa ut på balkongen för att se så att palmerna och stranden var på riktigt. Det var det! Det verkar som att vi har hamnat i paradiset helt enkelt.
Idag har vi häckat under ett parasoll och läst böcker, vi har druckit coco-nut juice ur
kokosnötter :), man kan inte annat än att le.

Nu i eftermiddag skulle vi gå en promenad på stranden. Det blev en kort promenad. Jag lyckades på något sätt trassla till mina flip-flops, så jag drog dit ordentligt i stentrappan vid stranden mitt framför alla kite-instruktörer. Nu sitter jag uppe i lägenheten med öm rumpa och en lite småsårig tå och tycker lite synd om mig själv. Det är ingen anledning till oro i alla fall, det gick bra!

Jag har haft enorma problem med min bikini idag. Allt badande i poolen under hösten har gjort att badbyxorna har töjts ut och blivit enorma. Idag har vi fått spänna upp dem med hårgummiband på båda sidorna. Trots detta åkte de ner i en jättevåg. Så nu har jag ofrivilligt visat baken för en okänd badande man, som skrattade gott. Tur man inte är kändis :-). Jag måste kanske försöka hitta ett par nya imorgon.

Inga kommentarer: