fredag 11 januari 2008

En avslappnad tillvaro

Här i Vietnam flyter tillvaron ihop, vi började dagen med hotellets lyxiga frukostbuffe. Under frukosten fick vi ta oss en rejäl funderare på vilken dag det var, till slut kom vi fram till att det måste vara torsdag. Då har man minsann lyckats med konsten att slappna av!
Idag har vi i vanlig ordning hängt vid havet och poolen och sörplat i oss dragon fruit juice. Jag är så glad över mina stora solglagögon - med dem på kan jag ligga och spana på allt folk och fundera över vad det är för människor och vad som fört dem hit. Intressant. Idag har jag varit extra intresserad av ryssar. I Vietnam är det många många ryssar, på restaurangerna finns alla menyerna på ryska. Lite otippat. Mitt över poolen låg en rysk familj som vi såg ute igår. En kraftig man med en blond yngre kvinna, med sig har de en ännu yngre, snygg och hipp tjej. Den blonda och mannen verkar vara ett par, detta baserar jag på att blondinen under eftermiddagen har klämt finnar på ryggen på den kraftiga mannen. Big no-no! Den tredje personen kan då uteslutande vara mannens dotter (den blonda verkar på tok för ung för att vara hennes mamma). De har flashiga mobiler och ser ut att ha mycket pengar. Det vi undrat över idag är var köpkraften i Ryssland egentligen kommer ifrån, visst det är mycket folk där, men jag kan inte komma på många stora ryska företag. De var ju klart snabba med att skicka folk till rymden och så, så visst kan de. Men ändå? Det känns verkligen som att en del av dem är duktiga på att konsumera här, vilket i och för sig är bra.
I eftermiddag har vi gått utmed Mui Ne beach, en väldigt vacker strand får man ju säga. Mindre trevligt var att vi stötte på en död hund nere vid havet, stackars liten. Vad ledsen man blir, vad hade hänt med honom/henne och hur hade den hamnat där?
Ikväll har vi käkat i närheten av hotellet. Vi träffade på en tyskt äldre par som vi har snackat med. De kom från västra Berlin och vi fick en hel del snackat om gränsdragningar och murar. Vi berättade ju så klart att vi bott i Korea. Mannen hade varit i gränsområdet mellan södra och norra Vietnam. De var ju intresserade av Vietnams historia eftersom de själva tillhörde Vietnamkrigets generation.
Efter en juice nere vid havet är det nu dags att sova. Aleks är rolig, redan vid frukosten på morgonen säger han att längtar till frukosten nästa dag. Aleks är ett stort fan av frukosten här (jag med). Bara 8 timmar kvar :-)





Express yourself instantly with MSN Messenger! MSN Messenger

Inga kommentarer: