tisdag 22 januari 2008

Youngae på Espresso House

Idag har jag hållt mina första lektioner hemma i Sverige, så nu är jag igång på riktigt :-). Det känns roligt. Jag får väl erkänna att jag känner mig lite ringrostig, men om jag får tro mina kollegor så vänder det snabbt :-). Vi får hoppas det. Hur som helst så har det gått bra idag :-), många av eleverna var väldigt intresserade av Korea och hur jag har haft det.

Efter jobbet hade jag date med Youngae på Espresso House. Hon och hennes man flyttar tillbaka till Seoul på torsdag, på samma typ av korttidskontrakt som Aleks hade (eller fortfarande har). Det kändes ju klart lite skumt att träffas här, men hon verkade väldigt glad över att det fanns lite tid att träffas och jag också SÅ KLART.

Jag beställde te att dricka på fiket. Redan då började det :-). Youngae sa att hon tycker det är så lustigt att de inte gör iordning teet åt sina kunder. Det har jag inte tänkt på tidigare, men det skulle ju klart ALDRIG hända i Korea. Hon summerade det hela med "man får helt enkelt leva med att det är noll service i Sverige". Haha, det är nog sant. När vi kom upp på övervåningen och skulle sätta oss var det naturligtvis skräp på alla borden. Det har jag nog heller aldrig råkat ut för i Seoul att något bord på en restaurang eller fik inte var avtorkat. Jag skämdes nästan inför henne och fick snabbt torka av det med en servett. Är det personalen som är slö eller kunderna lite halväckliga som inte plockar undan efter sig? Hm.

Hon berättade att de haft sin längsta semester någonsin. Imy hennes man hade varit ledig i hela 6 veckor. I Korea har man väl bara 7-10 på ett år om jag vill minnas rätt, så det kan väl inte varit annat är schyst. De hade lyxat till det med en weekendresa med buss till Berlin. Detta var ett litet känsligt kapitel. Tydligen hade guiden bara pratat svenska, vilket naturligtvis innebar att de inte hade fattat ett skit. Vid ett stopp hade de fått instruktioner om att vara tillbaka vid en viss tid. Youngae och hennes man hade uppfattat tiden 1.50 pm. Tyvärr hade de uppfattat tiden fel, de skulle egentligen ha samlats 1.15. Men för att vara på den säkra sidan (tyckte de) hade de varit tillbaka redan vid halv. Men väl vid bussen möttes de av en ursinning man som läxade upp dem rejält om hur man håller tiden (15 min försenade). Stackarna, de som är så ordentliga. Hon berättade att de hade tyckt det varit så obehagligt och att hon ville be om ursäkt till alla svenskarna på bussen :-(. Ta det lugnt tyckte jag, värre saker har ju faktiskt hänt på planeten jorden.

Biffen, husse och matte var på besök igår. Jag hade lagt ut alla mina Seoul-tyger på golvet för beskådning. Biffen var inte sen med att upptäcka det. Jag mötte honom i hallen med mitt fina guldtyg i munnen. No-no Biffen! Men han är så fantastiskt söt, så man knappt har hjärta att inte gilla det :-).

Jag är nu galet trött trots att klockan inte är så farligt mycket. Om jag ska klara en timme till i vaket tillstånd så behövs mina ögon spännas upp med pinnar. Nu finns det bara en sak att göra och det är att gå och lägga sig, ställa väckarklockan på 6 och knega på imorgon :-).

Inga kommentarer: