torsdag 23 augusti 2007

35 grader varmt, då måste man bada...




Den senaste veckan har det varit upp emot 35 grader och soligt på dagarna, så det är svettiga dagar i storstan. Den fuktiga luften har börjat lägga sig och istället är det klart och varmt, vilket är mycket bättre även om de höga temperaturerna också är rätt påfrestande. För en själv som inte jobbar så mycket är det okej, men Aleks och hans kollegor har det varmt på jobbet. De har tydligen ingen ordentlig AC på kontoret heller, vilket såklart är lite jobbigt. De har varnat för värmeböljan i tidningen att man helst ska hålla sig inne, så det är nog varmare än vad det normalt brukar vara för den här tiden på året.



Eftersom det var strålande väder så begav Anna och jag oss ner till Han River (den stora floden som flyter genom stan) efter jobbet. Utmed floden finns inhägnade utomhusbad med bassänger. Anna och hennes pojkvän Mattias har varit där förrut, men för mig var det nytt. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det hela, men det känns ju minst sagt konstgjort att ligga på asfalt och sola (och hårt) för att sedan gå i och bada tillsammans med hundratals/tusentals andra i en pool. Det var ändå väldigt skönt att få lite strand- och badliv. Jag hade fullt upp med att spana in alla badande koreaner. Alla tjejer är väldigt piffiga och extremt smala så jag kände mig verkligen klumpig. Vi hade ganska roligt åt att alla tjejer har högklackat och bikini på sig när de glider runt utmed bassängen. Det är inga låga klackar kan jag lova. Jag smygfotade ett par skor när en tjej var i och badade. Solkrämshysterin har jag redan berättat om, men här var det mer oljor så att de skulle se glansiga ut. Av någon anledning fick man inte bada i poolen om man inte hade badmössa, vårt första dopp fuskade vi, men då blåste de i visselpipan direkt och vi fick gå upp. Som tur väl var så hade Anna med två badmössor så att vi kunde hoppa i senare igen. Med jämna mellanrum blåste badvakterna i sina visselpipor och när de gjorde det var alla tvungna att gå ur bassängen, varför vet jag inte, men sen tio minuter senare var det folk i igen....




Tunnelbanan hem var smockfull med folk, ungefär så mycket som maximalt går in skulle jag kunna tänka mig. Rusningstiden hem från jobbet är väl som värst runt 6-tiden.


Igår kväll var vi ute och käkade med Anna och Mattias på resturangen på hotellet, där får man gaffel och kniv när man äter, det var riktigt skönt att äta på "västerländskt vis", men idag är jag redo för pinnarna igen.


Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med alla mina småjobb. Det känns lite jobbigt för jag vill ju inte välja fel och missa något som kunde varit bra. De har ringt från internationella skolan igen och vill att jag ska vara där några dagar i början på september som mattelärare på high school. Jag är sådär sugen, jag är ju ingen kung på matte direkt och jag kan tänka mig att eleverna är rätt duktiga. Om jag ska göra det måste jag vara ledig tre dagar från dagiset och det vet jag inte om jag vill heller för då kanske jag blir av med det jobbet. Jag vet ju inte hur ofta jag blir inringd som vikarie, det är det jobbiga och man har ingen aning om vad det är för ämne......


Hittills har jag bara försökt avvakta och se vad som händer, men någon gång kommer man ju till en punkt när man måste välja antagligen. Jag har fått fler timmar på dagiset dessutom timmar hemma hos rektorn med hennes barn. Hm...

Inga kommentarer: