tisdag 21 augusti 2007

Att paxa en plats mha av systemkameran och att klara sig utan hårskum

Vi hade en rätt kul konversation med de andra svenskarna här om att koreaner verkligen är vänliga. Vi är alla överens om att man på fullt allvar kan paxa ett bord på en restaurang med sin systemkamera utan att någon människa här skulle få för sig att ta den. Helt otroligt, hemma hade den väl inte varit kvar många sekunder. Det är heller inga problem att gå med handväskan helt öppen, det är ingen som tar något. Man kanske inte ska utmana ödet för mycket ändå, det finns ju trots allt risk att man blir besviken. Någon elak korean borde det ju finnas någonstans.
På bilden kan ni se Aleks sitta jämte ett gäng "chilis" som någon lagt ut för att torka på gatan, och se det är ingen som tagit dem!

Ni som känner mig väl vet att jag de senaste låt säga femton åren har använt skum i håret. Naturligtvis hade jag laddat upp med ett par flaskor som jag hade packat ner i resväskorna. Jag berättade i ett tidigare inlägg att vi hade övervikt på vägen hit och att en väska fick åka med frakt. Problemet var att mina skumflaskor hade hamnat i den väskan och där fick inga tryckbehållare åka, så de hade plockat ut dem ur väskan. Snyft.




Nu har den enda flaskan som jag hade med mig tagit slut och jag har letat och letat efter hårskum här i Korea, men de verkar inte så intresserade av att använda det (vilket egentligen är bra). Däremot kan man hitta andra sjuka hårprodukter såsom äggvax, ölinpackning och tomatinpackning, äggplantinpackning. De gillar "matiga" hårprodukter. Aleks har också fått slut på sitt kladd till håret och jag föreslog att han skulle köpa en "matig" produkt, vilket han inte var så pigg på, så han får fortsätta leta. Glädjande nyheter är i alla fall att jag nu har hittat skum på 7eleven. Jag kanske i och för sig ska ta tillfället i akt att bli skumfri :-). Vad skulle man göra utan 7eleven? Det är förresten där vi får handla vår mat. Det är den enda butiken med någon form av mat i som ligger i närheten. Det är inte så lätt att veta vad man ska handla här. När vi äter hemma så äter vi antingen nudlar, soppa eller pasta blandat med tonfisk, gott va? Jag inser nu att vi måste försöka bättra oss, men det här fenomenet med att helt plötsligt inte kunna laga mat när man är utomlands känns bekant. Ni förstår att vi äter mest ute....

Frukost får vi på hotellet, tydligen kostar den 150 kr per dag/per person, vilket är ett stort skämt. Jag tänker på hur mycket goda saker man hade kunnat köpa för 300 kr. De serverar rostat bröd, marmelad, yogurt, ägg, sallad. Ibland blir man lite trött på frukosten och längtar efter mörkt bröd och svenskt pålägg. Det fina är att de serverar mycket frukt vår favorit är vattenmelon, vilket vi äter enorma mängder av varje dag, mums.

Inga kommentarer: