lördag 18 augusti 2007

River rafting på Dong Hang river







Idag har vi varit iväg på ett riktigt ordentligt äventyr. Redan för två veckor sedan annonserade Fraser (där vi bor) om utflykten och nu i veckan anmälde vi oss. Jag var först lite skepstisk, det lät otäckt med forsande vatten och Korea, men det visade sig vara en riktig hit!



Bussen lämnade hotellet redan vid sju i morse och några timmar senare var vi framme efter att ha åkt i väldigt kuperad och vacker natur. Det var kul att komma utanför staden lite grann. Vi har ju transporterat oss ganska långt i veckorna, men aldrig utanför stadsgränserna.


Väl framme fick vi ta på oss flytvästar, hjälmar och plastskor. Jag hade som vanligt problem att hitta hjälm som passade mitt lilla huvud (alltid samma problem när det gäller huvudbonader). All personal där var i stort sett engagerad för att få fatt på en som inte ramlade av.



Vi var nio personer i varje gummibåt plus instruktör. Först fick vi intruktioner om hur vi skulle göra. Jag måste erkänna att jag var rätt skraj innan vi kom iväg, jag började tänka på hur hemskt det skulle vara om jag hamnade under båten. De första partierna var ganska branta och med stora forsar, men intruktören var otroligt skicklig. Efter det första partiet fick han hela båten att välta så vi hamnade i vattnet allihop, men det var ganska skönt för då visste man att det skulle vara ok om båten välte på riktigt. Vi hade jätte roligt och det var mycket spännande. Vi träffade ett annat tyskt par som var med i båten som var jätte trevliga. Kanske potentiella framtida vänner.



Instruktören var lite förtjust i oss svenskar, eller kanske framför allt i mig. Så mot slutet fick jag ett special uppdrag; att leka Titanic, dvs stå längst fram i båten med armarna rakt ut, medan de andra tog oss ner för floden (Aleks fick förstås hålla mig, annars hade jag nog flugit iväg som en vante). Hur som helst så jag hann inte stå där så länge innan han hade knuffat i både Aleks och mig i vattnet.



När vi var tillbaka på land blev vi bjudna på lunch och vet ni vad ???!!! Jag hittade min första potatis. Mums, den finns med på bild! Dagens lunch bestod annars av kycklingsoppa, ris och rostat sjögräs. Potatisen hittade jag först på slutet, det är däför det ser lite oaptlitligt ut =) Men jag tyckte det var bäst att föreviga detta ögonblick.


Det tog väldigt lång tid att åka tillbaka, närmare bestämt 4 timmar. Nu har vi fått erfara bilkö i Seoul och det är ingen hit. 1,5 av dessa 4 timmar var innanför stadsgränserna. Vi tog en paus efter någon timmes resa, alla hade fattat att det var paus utom Aleks och jag. Vi vaknar upp helt förvirrade av att bussen är inne på busstvätt och det är ingen annan kvar i bussen, man kan tycka att någon borde tipsat oss om att kliva av.


Måste bara berätta en sjuk grej. När vi hoppade av bussen här mitt i stan står en av killarna från jobbet där, alltså en av gympalärarna från igår. Helt galet, hur stor är sannolikheten ? 1/20 miljoner =)

Nu är vi som sagt hemma och lite smått möra, så vi tar nog det lugnt ikväll.

Inga kommentarer: