fredag 24 augusti 2007

Att slippa städa

Här på hotellet har vi städhjälp varje dag. Självklart har vi ju tid att plocka undan efter oss, men faktum är att det har varit riktigt skönt att slippa städa. Vi brukar diska i alla fall, det känns lite fånigt att de ska behöva stå och diska efter oss. Någon gång har vi glömt att göra det innan vi gått, men då är allt diskat och tillbakaställt när man kommer tillbaka. Nästan lite för lyxigt, man får inte vänja sig vid det.

Vissa dagar så har det ju inte behövts städas, första veckan försökte jag förklara det för städpersonalen men pga kommunikationsproblemen som råder här så förstår de inte det. Ibland duschar vi nere vid poolen och då får man ren handduk där, så vissa dagar har vi inte ens använt handdukarna på rummet och då känns det ju rätt meningslöst att de ska byta dem. Några timmar senare brukar deras chef ringa till rummet och fråga när de ska komma. I början försökte jag ännu en gång förklara att det behövs inte, men nu har jag gett upp det eftersom det är mycket enklare, så "Klockan 3 går jag ut, då kan ni komma...."
Seoul är visst den stad i Asien som använder mest vatten per invånare, vilket inte är så bra. Så jag gillar inte tvätthysterin med handdukarna.

Det är likadant om man sätter upp skylten "Don't disturb" då ringer städpersonalen till rummet och frågar när de ska komma :-)

Det är ganska jobbigt att ha personal här inne på rummet för de är alltid så nervösa och springer runt. De vill ju så klart inte störa, men det är ju ingen fara.

Inga kommentarer: