fredag 17 augusti 2007

Puh..gympalärare

Nu har jag äntligen klarat av gympalärarrollen som jag blev utsatt för. Vilken dag alltså, jag gav mig iväg redan halv sju för att vara säker på att jag skulle vara i tid. Jag kom fram precis på utsatt tid, kvart i åtta.

Väl där blir jag presenterad för de som jobbade på institutionen. Det visade sig att det är fyra killar i 35års åldern och två kvinnor, en lite äldre och så hon som jag hoppade in för. Första klassen började kl. 8 så jag fick snabba instruktioner om vad jag förväntades göra. Alla skulle fys. testas. Det innebar att de skulle ligga på golvet utmed en rak linje och på befallning göra sit-ups, armhävningar och någon övning där man skulle mäta vigheten i ryggen tills de stupade eller blev uppmanade att sluta. Sist men inte minst skulle jag mäta avståndet mellan huvudet och golvet med en linjal när de sträckte sig upp.

De första klasserna jag hade sammarbetade jag med en av killarna och han var rätt trevlig och hjälpsam så det gick bra. Under eftermiddagen skulle jag jobba ihop med den äldre kvinnan, men hon var verkligen hemsk, jag hade inte velat gå i hennes klass. Hon gick runt med en linjal och puffade till alla och diskade dem om de inte hade 90 graders böj i armarna när de gjorde armhävningar. Herregud tänkte jag, jag är inte säker på att jag hade klarat göra en sådan armhävning. Tur att jag slapp visa. Jag tyckte så himla synd om en liten kille, hon diskade honom för att han hade fuskat enligt henne, en kompis hade hållt hans fötter när gjorde sit-ups. Han kom fram till mig och frågade om han fick göra om dem en gång till (jag hade ju sagt ja), men hon sa tvärnej! Han var rädd att han skulle få betyget sänkt på grund av det. Jag viskade till honom att han skulle prata med sin riktiga lärare på måndag och fråga om han inte kunde få göra om det. Hoppas det är en vänlig själ.

Personalen på skolan verkar riktigt trevlig (de flesta alltså), alla kommer fram och hälsar och pratar. Det var väldigt skönt att kunna prata engelska hela dagen. Men det kommer bli tufft om jag helt slumpmässigt ska hoppa in för folk i alla möjliga ämnen.

Imorgon har vi anmält oss till River rafting, ska bli spännande äventyr. Vi har känt oss lite dåliga båda två, men hoppas vi är ok imorgon.

Inga kommentarer: