måndag 27 augusti 2007

Seoul Drama Awards 2007


När vi var ute och gick häromdagen så såg vi att de höll på att sätta upp en jättescen mitt på Seoul Plaza, så vi gick fram och frågade vad som skulle hända. De berättade för oss att Seoul Drama Awards skulle gå av stapeln söndag kväll. Naturligtvis var Aleks och jag bänkade när det hela startade kl 19. Det var en häftig upplevelse med massor av folk. Mäktiga dansuppträdanden och naturligtvis kända koreanska artister. Det är lite som att en ny värld öppnar sig för en. Själv är man ju mest van vid västerländska artister och ibland tänker man ju korkat nog att de skulle lyssna på samma saker här, men här är det ju naturligtvis helt andra saker som gäller, koreanska och asiatiska artister. Då inser man ju plötsligt hur begränsad sin egen lilla värld är och hur lite man vet.


Vi fattade ju inte så mycket egenligen, men vissa saker är ju uppenbara. Tjejerna fullkomligt vrålade när vissa koreanska killar uppträdde så det var ju lätt att fatta vilka som var populära :-). När vi var iväg på rafting utflykten så stannade vi på ett rastställe och där spelade de korensk discomusik som föll mig i smaken direkt så jag köpte två skivor som jag har lyssnat på repeat sedan dess (Aleks börjar tröttna), men ni vet hur jag är! Hur som helst, igår kom det in ett band på scen som började spela och vilka är det???!! Jo, naturligtvis bandet på min diskoskiva :-).


Sista uppträdandet var vid 21 och då "entrade" Koreas motsvarighet till Timbuktu. Guud vad vi hade roligt! Det vita strecket pekar på Timbuk! Jag hoppas ni ser hur lika de faktiskt är.





Efter att allting var slut samlades massa människor för att se artisterna komma ut och det var ett väldigt liv. Det var ju massor av poliser där för att hålla ordning på folkmassorna, men det konstiga är hur lydiga och skötsamma alla är, de behöver bara säga att folk så gör de precis vad de säger. Tyvärr så fattade ju inte Aleks och jag vilka som var kändisar och vilka som bara var vanliga koreaner, snacka om att man är vilsen!

Inga kommentarer: