lördag 25 augusti 2007

Seoul by night


Igår kväll stack Aleks och jag till Outback Steakhouse för att fira in helgen. Efter att ha ätit koreansk bim bim bap i några dagar så blir man sugen på kött. Bim bim bap är ris blandat med grönsaker toppat med ett stekt ägg obs. att ingredienserna måste blandas ordentligt innan man börjar äta. Detta är koreas nationalrätt om jag fattat det rätt och det är väldigt gott, men som sagt ibland blir man sugen på kött. Outback Steakhouse är en australiensisk kedja och jag antar att den uppkommit i takt med alla australiensare som är här för att lära ut engelska. Vi har varit där en gång tidigare och då gjorde vi misstaget att beställa var sin rätt, men man får så mycket mat så det finns inte en chans i världen att kunna äta upp det. Igår var vi kloka nog att dela på en rätt och det var väldigt gott. Jag hoppas ni ser på bilden att jag har blivit koreansk flicka, numera trippar jag runt i högklackat.

Sen tog vi en sväng på stan för att kolla in nattlivet. Bilderna säger väl mer än ord så ni får kolla in dem. Vi gick även en sväng nere vid floden (inte den floden man badar vid utan en liten konstgjord flod som går genom stadskärnan).

Som ni kan se på bilden här så öppnar de uteservering mitt på gatan i bilfilerna nattetid. Så alla som är intresserade av att bli påkörda kan ju slå sig ner och käka kvällsmat.

Tack vare Aleks kompis Sutte hade vi fått kännedom om hur floden uppkom och byggdes innan vi kom hit. Han hade nämligen sett och spelat in ett program på Discovery om Seoul som handlade om hur restaureringen gått till, innan 2003 så gick det en eleverad motorväg där och floden var igentäppt pga av att den var så förorenad på 50-talet. Men ibörjan av 2000-talet bestämde de sig för att riva motorvägen och ta fram floden, rena den och bygga ett trevligt litet promenadstråk utmed floden för att förbättra stadsbilden och det gjorde helt klart susen. Det är alltid massor av folk som är där. Kostymgubbar som badar fötterna på lunchen :-)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej på er!

Genom att kika på bilderna så känns det inte som ni är så långt borta :-) Grymma bilder! Känns dock lite jobbit och se er bada när vi här hemma (enligt aftonbladet) har haft vår sista sommar dag... suck!

Ha det så bra och ta hand om varandra!

/Fredrik o Sara

Anonym sa...

Jag önskar att vi kunda dela med oss av värmen. Vi har minst 10 gradet för mycket, vore sjysst att inte svettas när man rör sig 10 m utomhus - gäller även midnatt.
AC är en fantastisk uppfinning.
/Aleks