måndag 20 augusti 2007

Att nysa och spotta

Jag höll på att få panik på tunnelbanan i morse. Folk bara nyser rakt ut utan att hålla för näsan och munnen, det känns som fågelinfluesan bara yr omkring =). Själv har jag precis lyckats bli bättre från förra veckans förkylning och vill inte bli likadan igen. Dessutom satt det två personer nära mig som satt och petade i näsan, så himla äckligt. Först försökte jag titta bort, men de verkade aldrig sluta och då övergick jag till metoden att blänga surt, men det var ingen som brydde sig om det. Man undrar ju om det bara är ett fåtal lite sviniga personer eller om det faktiskt är ok? Nu när jag ändå är igång måste jag berätta en sak till...en kväll när vi var ute och käkade på resturang (faktiskt på samma kväll & ställe där en började röra runt min mat) var det en tjej som satt vid sitt bord och drog "snorlorskar" som hon sen spottade i en servett vid bordet, det är ju också helt vidrigt. Jag glömde visst bort att berätta det, antagligen för att incidenten med maten var mer chockartad just då. Första och sista gången jag skriver om sådana otäckheter, lovar! För det kan ju inte vara någon höjdare att läsa...

De har anställt en ny tjej på lekiset som jag fick träffa idag, hon är korean men har pluggat i Canada så hon pratar bra engelska. Det var riktigt skoj och snacka med henne. Hon ska också lära ut engelska, det hade ju varit jättebra om vi kunde sammarbeta eftersom hon pratar koreanska, eller de kanske tänker kicka mig nu??? =) följetång fortsätter....

Här i Korea är de helt besatta av utbildningar, helst ska man ha 2-3 stycken och dessutom ska man helst ha spenderat någon termin utomlands. Så "korean-canadensan" som jag berättade om står nog högt i kurs. De som jobbar här på hotellet pratar väldigt bra engelska allihop, vilket naturligtvis är jätteskönt och bra, så antagligen har de också flera utbildningar och har pluggat utomlands, men det låter nästan lite som over-kill för att vara receptionist??!
Den senaste tiden är det många koreaner som har blivit avslöjade för att ha fejkade examina, i tidningen har man kunnat följa flera kända koreaner som erkänt att de bluffat. En känd kvinnlig universitetsarbetare erkände i förra veckan att hon gått på en fejkad examen i 30 år "hela mitt liv har varit en lögn", trevligt!

Utbildningshysterin går ju naturligtvis hand i hand med att vara duktig i skolan, jag antar att det var därför den lilla killen som hade "fuskat" med sit-ups:en blev hyperstressad i fredags. Där körde de med ett poängsystem för varje lektion, du hade 5 markeringar när lektionen startade. Hade du missat att byta om du var du direkt nere på 4, om man pratade samtidigt som läraren så är du nere på 3 och så vidare, då blir det svårt att få ett bra betyg. Hård disciplin är alltås a och o. Rektorn berättade för mig att de hade problem med trötta elever under dagarna, detta på grund av att många av dem tar extra läxhjälp fram till 10 på kvällarna, så de är helt slut på dagarna och de händer att de somnar i bänkarna.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Detta kan väl inte vara en IB skola? hu!

Anonym sa...

Helt rätt, det är ingen IB skola!
/Ulle