onsdag 12 december 2007

En gris, en häst och en....

Idag har gästerna ägnat sig åt tempel och tempel kan man säga. Under förmiddagen gick de en guidad tur genom ett av tempeln här i stan, medan jag förbrilt försökte lära kidsen alla morgonrutiner på engelska. Det är temat just nu. Jag började dagen med att pressa in alla inne på toaletten och frågade därefter "Where are you?" Har man tur svarar alla i kör "Im in the bathroom", vilket jag hade idag. De har varit skötsamma idag, med undantag av en liten kille. Idag var hans problem att han var lite för duktig på engelska, som det kan bli. Man kan ju tycka att det borde vara bra i lärarens ögon att vara duktig och på hugget. Men idag ville jag verkligen få med alla, så att alla hade sagt något innan lektionens slut. Problemet med Daniel som han heter, var att han skrek ut svaren på alla frågor fastän jag hade adresserat frågan till ett annat barn. Efter 5 minuter var det jäkligt störigt att han skrek rakt ut och aldrig gav de andra en chans, så han blev utlyft ur klassrummet av mig, väl där ute försökte jag förklara så att han skulle förstå..vad som var problemet. Man har ju ingen aning om de förstår vad man säger, men de borde ju ha lite magkänsla för vad som de har gjort fel. Faktum var att han skötte sig resten av lektionen. Skönt!

I eftermiddag besökte vi tillsammans templet med vaktparaden, jag kan den turen nu kan man säga. Jag skulle kunna börja hålla i turen framöver eller varför inte leda vakterna till rätt plats? Men alltid lika trevligt. Inne i tempelparken finns alla årets djur (kinesiska horoskopet) avbildade. Kaisa är en gris, Ubbe är en hund och jag är en häst. Just nu är det grisens år i Korea. Det innebär tur att ha en gris, så det finns rikligt med gris-mobilsmycken här i år. Om man studerar de olika djuren i det kinesiska horoskopet så verkar hundar var fin fina. Inte konstigt att man har en så fin bror. Men varför i herrans namn käkar koreaner upp hundarna för undrar man ju? Eller är det därför de anses som en delikatess?

Därefter besökte vi det fina tehuset. Ubbe lyckades beställa in ginger tea, som förvandlades till eld i strupen på honom och Kaisa kom över cinnamon tea som är sjukt sött. Med andra ord, de var inte så förtjusta i teerna...men de var förtjusta i fiket och i chokladpralinerna. Kul att ha testat i alla fall.


Nu väntar luciavaka. Glöggen ska värmas, pågens saffransgifflar och pepparkakor ska smakas av. De obligatoriska clementinerna, så kallade cjul på koreanska är inköpta. Festen ska gå av stapeln på våning två, för där finns en blinkande plastgran. Aldrig har julen känts så viktig som nu...på andra sidan jorden. Länge leve julen!

Inga kommentarer: