torsdag 20 december 2007

Lee Myung-baks valseger

"I sincerely thank you for your unwavering support. I am well aware of your aspirations. I will serve you humbly. I will extract the country from its economic troubles and revive it. I promise to achieve social and national unification." Så lät den nya sydkoreanska presidenten: Lee´s segertal. Han fick 50% av landets röster. Totalt sett var valdeltagandet rekordlågt, det var bara 62,9% av folket som röstade, det sämsta deltagandet sedan 1952. Man måste vara 20 år i Korea för att få rösta, denna åldersgräns gäller för alkohol också.

Jag frågade några av tjejerna på jobbet idag om de hade röstat, men det hade de inte. Det kan jag bara inte fatta, när man har en allerles egen röst och har chansen att påverka samhällsutvecklingen. Kvinnorna i landet hade ju en chans att kunna rösta på någon som har vettig politik var gäller kvinnornas situation, dvs att kunna störta gubbväldet. Men de verkar inte bry sig, konstigt tycker jag.

Nedräkningen har börjat. Nu har jag bara 3 dagar kvar på jobbet totalt sett. Imorgon är sista dagen innan juluppehållet och sen 2 dagar efter nyår. Känns konstigt. Jag måste ut på stan i eftermiddag och köpa någon form av julklapp till lekiset idag, det skulle nog uppskattas.

Ikväll ska en av Ericssons kunder här ha julfest, jag är medbjuden. Imorgon har stora Ericsson julfest, men den bangar vi nog. Det blir säkert trevligt ikväll, men överlag känns det som det räcker med tillställningar just nu, ska bli skönt med lite lugn och ro över jul. De senste veckorna har varit fyllda av hej då-, födelsedag- och julfirande. Kul, men ibland för mycket.

Inga kommentarer: