torsdag 20 december 2007

Julpyssel i Seoul

Jag fick visst inte hänga med på festen, som det kan bli. De hade visst bara skojat lite med Aleks :-).

Istället blev det julpyssel hemma i lägenheten. Har nu tillverkat var sitt litet julhalsband till alla kidsen på lekis, om de inte blir glada vet jag inte vad jag gör, för det har tagit mig 3 timmar. Dessutom har jag slagit in två paket som också ska till lekis, i världens dyraste julpapper. Här köper man papper i lösvikt och ett litet ynka papper kostar 20 kr. Resten av julklapparna (om det nu blir några sådana) får vi slå in i gamla lästa Korean Herald-tidningar :-).

Vietnambiljetterna är betalda, så nu finns det ingen återvändo. Det är verkligen ett stort projekt att besöka resebyrån, egentligen förstår jag mig inte på någonting där. Priset har nu gått upp 1400 spänn per biljett sedan jag var där sist. Förra gången fick jag inte betala, eftersom skatten för januari inte var satt, nu är den tydligen det, samtidigt som de även passade på att höja biljettpriset. Störigt. Det är verkligen svindyrt att flyga inom asien, jag tror på fullt allvar att vi hade kunnat hitta samma eller rent av billigare pris från Sverige, trots att det är aningen längre bort. Hur som helst ska det bli otroligt skönt med värme och bad!

Totalt sett har jag nog varit på resebyrån mellan 3-4 timmar, så jag har haft gott om tid att studera de koreanska flickorna som jobbar. Alla har stora speglar på sitt skrivbord, gärna med formen av Hello Kitty, så att de kan spegla sig oavbrutet. Allt på skrivbordet, har i 9 av 10 fall färgen rosa. En tjej hade en stor (halvmeter hög) rosa plastgris på skrivbordet, det var en luftfuktare.

På tal om luftfuktare så hånade jag ju våran i somras när vi kom hit. Nu är den vår räddning, det hade man ingen aning om då. Luften här är snustorr, faktiskt riktigt jobbigt. Näsan är precis förstörd, på morgonen känns det som att den ska falla sönder och det har hänt att vi fått näsblod för att det är så torrt, trots att luftfuktaren går dygnet runt nu.
Vi har superschyst väder, det är riktigt kallt, men oftast helt klart med sol, därav torrt. Tänk om det hade varit så mycket sol i Sverige, vad glad man hade blivit.

Inga kommentarer: