torsdag 6 september 2007

4 kronor och en konstig kvinna

Idag har jag besökt National museum of history. Det känns inte riktigt lönt att lära sig hitta här i stan för 5 dagar så jag åker taxi dit jag ska, kanske mest för att det är billigt och för att slippa komma bort :-). Resan till museet tog väl en halvtimme och kostade mig 40 spänn. När jag väl kom fram visade sig att inträdet till museet var 4 kronor. Då får man ju spontant känslan av att de antingen hade kunnat strunta i inträde eller chockhöja priset, men det är väl en större summa här så klart. Museet var väl inte riktigt så intressant som jag hade förväntat mig, jag hade läst att det skulle vara väldigt bra och trodde jag skulle få en ordentlig genomgång av Taiwans historia, vilket jag hade behövt. De är ju inte så förtjusta i Kina, eftersom de tillhört Kina och trots att de har egen regering har inte Kina erkänt dem som självständiga. Kinser får inte komma in i Taiwan. Men detta handlade inte utställningarna om, utan istället var det massor av krukor och tekannor och sånt trams :-). Dessutom stod allt skrivet på kinesiska, så jag hade ju rätt svårt att förstå vad det stod.
Så det slutade med att jag satte mig i fiket och smäckte i mig en stor bakelse och drack iste istället.

På vägen tillbaka tog jag en runda nere vid City Hall, när jag stod vid ett övergångsställe och väntade på att få gå över kom det fram en skit lustig kvinna och ställde sig jämte mig och började glo ilsket på mig. Rätt var det var fick jag något på foten, jag vet inte om hon kastade något på mig också. I och med att man inte ser ut som någon annan här känns det ibland som man drar till sig blickar, det går liksom inte gömma sig. Helt plötsligt börjar hon gå närmare mig och jag känner mig helt uppstressad och mitt hjärta går i 250 och tar några steg bakåt. Då slår det i alla fall om till grönt och hon börjar springa över gatan, puh. Helt rubbad!

Inga kommentarer: