tisdag 18 september 2007

Stängt

Idag när jag kom till jobbet (lekis nr 2) så var det helt igenbommat med galler runt hela stället och nedsläckt. Lekiset ligger på 3:e vån i ett höghus så man åker hissen upp och hoppar ut rakt in i lekiset, problemet idag var alltså att det var galler för. När jag åkte upp var hissen full med folk, som skulle av längre upp. När hissen stannade på min vån gjorde jag alltså några tappra försök att skrika in genom gallret (tänkte kanske att de inte öppnat ännu), men det kunde jag ju inte göra någon längre stund för de andra ville ju åka vidare med hissen, så jag fick åka hela vägen upp för att sen åka tillbaka till 3:an och fortsätta skrika genom gallret. Ingen där. Skit konstigt. Så jag åker ner till bottenplan igen, där står rektorn. Vi får syn på varandra och jag frågar varför det är stängt. Hon kan ju inte prata engelska så vi står där ett tag och tittar på varandra, innan hon kommer på den briljanta idén att ringa någon som pratar engelska. Jag får prata med någon som säger att det är stängt pga reparation. Jag frågar om det är öppet igen nästa tisdag dvs 23 sep. Yes, säger personen det är öppet för att i nästkommande mening säga att det öppnar igen den 15 oktober. Detta behöver tydligen följas upp. Jag måste få tag i någon som snackar bättre engelska, så att jag inte åker dit i onödan igen. Om jag ska vara ärlig blir jag riktigt irriterad, så himla nonchalant. Jag skulle ju bli uppsagd direkt om jag inte dök upp utan att berätta det, men själva tror de att de kan göra hur som helst. Hur svårt hade det varit att ringa eller skicka ett sms, de vet ju att jag åker långt. Nu har jag alltså åkt tunnelbana i 2 timmar och gått i ösregn i en halvtimme helt i onödan.
Förresten nu kom jag på att det är stängt nästa tisdag i a f. Nästa vecka är det Koreas största helg. Måndag, tisdag och onsdag är helgdagar så alla är lediga. Det är den största längsta ledigheten under hela året för koreaner -5dagar i en följd. Det är tydligen en hemvändarhelg, dvs man åker hem och besöker staden där man kommer ifrån. Seoul brukar tydligen tömmas på folk under de dagarna, jag har hört att stan ska upplevas som folktom, det tror jag först när jag ser det men om det nu är så så ser vi fram emot det-ska bli skönt.

Koreaner har tydligen bara 12 sjuk -och semesterdagar att ta ut under ett år. Då kan man ju inte ta ut mer än en veckas semester under sommaren, man måste ju spara ett par dagar om man skulle råka bli sjuk under resten av året. Det är inte konstigt att alla sover som i koma på tunnelbanan, de är väl hur trötta som helst eftersom de aldrig får vara lediga.

Nu efter lunch ska Anna och jag träffas, det ska bli kul. Det var ett par veckor sen sist. Det är tydligen lite folk från Sverige på besök på Ericsson idag så vi kanske ska ut och käka ikväll allihop.

Igår fick jag äntligen kontakt med SWEA (svenskföreningen här i Seoul). De träffas tydligen och dricker kaffe varje måndag kl 10. Då jobbar jag ju, så det går ju inte men de har lite andra aktiviteter på gång som jag/vi kan vara med på bland annat en kräftskiva som låter kul.

Inga kommentarer: