tisdag 4 september 2007

Jätteglad, nytt jobb och mot varmare breddgrader

Nu när jag kom hem från jobbet låg det en lapp innanför dörren att det hade kommit post till oss. Jag tog lappen och bara rusade ner till receptionen. När jag kommer ner väntar ett stort grönt paket med pappas handstil! Jag blev helt överlycklig, snabbade mig upp till rummet för att kunna slita upp det :-). Det innehöll två svenska deckare, veckotidning, ett stort kort och svenskt godis! På fullt allvar har jag nog aldrig blivit gladade för ett paket! Tusen tack! Det är inte så dumt att fylla år. Jag har precis läst ut Stieg Larssons två första böcker i ett otroligt högt tempo (förra veckan), de var sjukt spännande, så nu passar det ju bra att kasta sig över två nya deckare.

Idag var första dagen på lekis nummer 2. Det har gått bra, men överlag är det nog lite stökigare där än på min vanliga arbetsplats. Två barn hade näsblod när de kom till lektionen så jag antar att antingen hade de "råkat i luven" på varandra innan, eller hade det gått vilt till på gympan. Hur som helst så befattar jag mig inte med deras "kroppsvätskor" (snor, blod) och vad det nu kan vara, jag tillkallar alltid hjälp. Men det verkar som att personalen tycker det är ok.
Det som är lite negativt är att de inte har så mycket utrustning där i form av böcker och spel och sånt, det kanske bara är att jag inte hittat allt ännu. Jag ville ha tag på papper till lektionen för de skulle rita och berätta om sina familjer, men det var inte lätt att hitta papper. Jag började med att kolla igenom skrivbordslådorna. Där fanns dock inget skrivbordsmaterial, en låda innehöll naglack i alla möjliga färger, en låda med en plattång till håret och en låda med chips godis och kola. Helt otoligt vad de fixar sig här alltså, jag fattar inte att de kan hålla på med det på jobbet. Meningen var ju klart inte att snoka, jag ville ju bara hitta ritpapper.

Om en timme ska jag möta Aleks nere på stan för att ta oss ut till flygplatsen som ligger en bit utanför staden. Det var ett väldigt dividerade med personalen på hotellet om vilket som är bästa och snabbaste vägen dit. Nu blir det först tunnelbana och sen Airport limousine, jag antar att det är en gammal hederlig buss vi ska åka, fattar inte varför de kallar det limousine. Roligt.

Nu åker vi en tidszon tillbaka så nu är vi närmare Sverige igen, 6 timmar från Sverige räknat. Det är tydligen jättevarmt där fortfarande. Ungefär 35 grader på dagarna och kanske 25 på nätterna, så som det var här för 2 veckor sedan. Det har blivit lite svalare här och det är så sköönt, nu kan man ha kjol och linne utan att svettas :-). Bra!
Det har änt något konstigt med temperaturen inne i vår lägenhet, helt plötsligt är det bara 19 grader och svinkallt. Men det rättar kanske till sig.

Jga måste bara berätta att de har världens godaste kiwi här. Jag är helt frälst, man måste äta minst en om dagen. Den är alltid helt lagom mogen och bara lite söt. Hemma är de ju antingen stenhårda och sura, eller mjöliga och söta, but not here!

Datorn ska med till Taiwan, så jag kommer förhoppningvis att kunna rapportera därifrån....

Inga kommentarer: