fredag 21 september 2007

Hur får man folk att äta friterad kyckling?


Jo, genom att ha två lättklädda tjejer dansande utanför! Igår eftermiddag efter jobbet stack Anna och jag ner en sväng till stan för att kolla in om det hänt något nytt på klädfronten i Seoul. Vi råkade bara glida förbi utanför ett av de sunkiga kycklingställerna här i Seoul -"Two fried chicken", då vi fick se dessa två dansande brudar. Hade varit intressant och veta om de ökade försäljningen :-). Alla typer av västerländsk skräpmat finns att köpa här, även på prylfronten är det väldigt västerlänskt, men det är väl någonstans där det stannar -mentaliteten är väldigt annorlunda. Jag vet inte riktigt hur populärt det är att äta den typen av mat, men det är ju alltid folk inne på ställerna (det är det i och för sig överallt). Den typen av mat skiljer ju sig stort från koreansk mat som är totalt fett -och saltbefriad, dvs nyttig! Man får väl vänta 10 år och se om de börjar få samma problem med övervikt och hjärtproblem som vi har i västvärlden, vore ju synd!



Vad gäller klädfronten så har höstkläderna börjat smyga sig in i hyllorna, trots fortfarande hög utomhustemperatur. Det är alltid väldigt underhållande att strosa runt och kolla. Det finns så mycket, precis överallt för alla smaker. Av någon anledning så hamnar man alltid på en för en själv "ny gata" varje gång man kommer ner till shoppingdistrikten och tänker varför har jag inte sett och gått här tidigare. De har ofta en konstig regel i butikerna här att man inte får prova, så man får köpa kläder utan att ha provat dem och hoppas på det bästa :-). Örhängen kostar oftast bara 7 kronor om man köper av de som säljer på gatan, jag som älskar örhängen får verkligen anstränga mig för att inte stanna och kolla när man passerar dessa stånd. Igår hade jag bara ett par nya med mig hem :-), förrutom två "scarfsar" och ett par stövlar då....haha.






I Korea är det populärt att man som kille och tjej har matchande underkläder, det ser rätt fånigt ut alltså. Jag var bara tvungen att fota in i en underklädesbutik igår för att föreviga detta.
Som alltid så tär shopping hårt på krafterna så Anna och jag var tvungna att runda av med en kaffe innan vi påbörjade promenaden hemåt.

Igår kväll fick vi äntligen flytta in i den nya lägenheten. Aleks satt i telefonkonferens med Lund mellan 18-19 igår kväll, under den timmen lyckades jag packa ner hela lägenheten. Jag jobbade på rätt bra kan jag lova. Kvart över sju kom hotelpersonal upp för att hjälpa oss att lasta allt på en vagn och sen bar det av mot 6:e våningen där vi bor nu. Denna lägenheten är större än den andra och bättre planerad, lite mindre sovrum och badrum och istället större vardagsrum. Vi har en gigantisk balkong som vi av någon anledning inte får gå ut på, den är låst. Jag ska nog åka ner och snacka lite med hotelpersonalen idag och se om vi verkligen inte kan få nycklarna ut. Hade varit nice! Jag blev lite skräckslagen när jag packade över hur mycket saker vi har lyckats samla på oss under dessa två månader. Vi fyllde två vagnar, så mycket rymms ju inte i våra resväskor och det är ju fortfarande bara 20 kg var som gäller när vi ska flyga hem. Vi får trösta oss med att mycket av sakerna igår var mat och sånt som kommer användas upp. Nu känner jag mig avsevärt lugnare!

Inga kommentarer: