torsdag 6 september 2007

Taipei 101 oj oj oj


När Aleks kom hem igår kväll berättade han att han bokat bord på restaurangen på 85:e vån i Taipei 101. Vilken lycka, att få fira sin födelsedag uppe i världens högsta byggnad!

Vi gjorde oss i ordning och begav oss ut i ett klibbigt och fuktigt Taipei. Väl där gick vi naturligtvis fel, hur man nu kan göra det??? Borde ju vara uppenbart vilken byggnad det är som är högst, men vi kom in i den låga tillbyggnaden som bara bestod av 5 våningar, men jag konstaterade snabbt att det skulle vara väl värt ett besök till, många schyst butiker att kolla in :-)

Det är inte bara världens högsta byggnad, dessutom har den världens snabbaste hissar. Allvarligt alltså (16.83 m/s), sök och kolla på internet :-). Resan upp till 85:e våningen gick galet fort och man fick lock för öronen direkt. Vi fick en drink i baren när vi kom upp i väntan på vårt bord. Det visade sig att alla menyer man kunde välja på var 6-rätters. Vi valde Fashion menu, det fanns också buisness menu, first class menu och så klart president menu om man är kung.

Vi fick in en italiensk förrätt till att börja med och sen ytterligare två förrätter (en varm och en kall), sen soppa och slutligen huvudrätten. När huvudrätten kom in var man så mätt så att man höll på att explodera. Jag hade verkligen dåligt samvete för min stackars kyckling som låg på tallriken som jag inte skulle klara att äta upp. På fullt allvar fick jag in en hel kyckling efter 4 rätter, helt galet mycket mat. Allting var supergott, men bäst av allt var nog jätteräkan i kantarellsås. Såsen var så god (och påminde om hemma) så att vi gjorde allt för att få upp varenda droppe. Aleks hade sagt till personalen att jag fyllde år så efter kycklingen kom de in med två stora tårtbitar var :-). Vi behöver väl inte äta på en vecka efter det här.

Det var härlig stämning i restaurangen hela kvällen och mycket folk och vi hade så klart en fantastisk utsikt. En man spelade fiol hela kvällen, med lite gammaldags musik.


Den bästa utsikten över stan hade man konstigt nog inne på toaletten, där gick fönstren nästan ända ner till golvet. Det är likadant i Jongo-tower hemma i Seoul.

Aleks berättade en sjuk och lite galen grej igår. När de gick för lunch på jobbet igår hade de passerat förbi en butik där det jobbade en tjej i bara bikini. Vid första tanken kan man ju tro att hon var prostituerad men hans kollegor här i Taipei förklarade att hon sålde nötter. Inte vilka nötter som helst, utan nötter som man tydligen bli hög av och som tydligen är förbjudna i resten av världen. Helt galet, sådana butiker ska tydligen finnas lite varstans här i stan. Jag hade också velat se detta konstiga, så jag hoppas vi går förbi en sån butik innan vi åker hem till Seoul.

Tack så mycket för alla grattishälsningar som jag fått!

1 kommentar:

Anonym sa...

världens högsta byggnad fan va häftigt :D !!! grattis igen ^^ /mia