fredag 7 september 2007

Jordbävning

I natt klockan två vaknade Aleks och jag av att hela huset gungade och skakade. Vi blev skraja som tusan och flög ur sängen båda två. Snabbt försöker vi tänka ut hur vi ska göra, om vi ska försöka ta oss ner. Jag får tag på telefonen och ringer ner till receptionen och frågar vad det är som händer och vad vi ska göra?, de svarar att det är jordbävning men att det inte är någon fara just nu, samtidigt som huset börjar svaja igen, riktigt obehagligt för oss nordbor som inte är vana vid skalv. Det var inte så kul att bo på 17 vån i natt kan jag lova, det är väl i och för sig kanske bättre än att bo på första om huset skulle få för sig att rasa. När vi checkade in häromdagen och kom upp till rummet konstaterade vi att golv och allting är snett, så vi blev ju lite oroliga att det är världens fuskbygge och inatt förstärktes ju den känslan. Hotellet är väldigt fint, så det ska väl inte vara någon fara. Tydligen är det skalv här 1-2 gånger på år, fick jag ur receptionisten.

Häromdagen bad jag om att få en karta och bad receptionisten att ringa in vart vi bodde, när jag kom upp och jämförde kartan med tunnelbanekartan så visade det sig att de hade ringat in att vi bor i västra delen av Taipei, men vi bor i själva verket i östra delen. I natt när jag frågade om vi skulle försöka ta oss ner och de svarar nej, så började jag nojja om att de skulle vara lika förvirrade som med kartan. Vi tog några djupa andetag och försökte lugna ner oss. Det var inget folk nere på gatorna så vi bestämde oss för att försöka gå och lägga oss igen. Innan vi gjorde det kollade vi upp var nödutgång med trappor fanns och slog på nyheterna. Tyvärr fanns inga nyheter på engelska, bara på kinesiska men vad vi kunde förstå så hade skalvet skett utanför Japans kust och det var inte så kraftigt. Aleks var ju i Japan i våras och han berättade att alla hade var sin hjälm på kontoret ifall det skedde skalv. Hu obehagligt.... det är nästan så man längtar hem till Seoul igen.

Info från Aleks jobb: skalvet mätte 6,4 på Richterskalan, 3 i Taipei, inga skador här. Skalvet var långt över 20 sek. Sen avslutade de med "it's normal man" så det verkar vara lugnt :-) SKÖNT!

Såg att de skrivit om dramatiken i sydsvenskan, klicka på länken om ni vill läsa: http://sydsvenskan.se/varlden/article264487.ece

Inga kommentarer: