fredag 7 september 2007

Korea mot Taiwan

Idag har jag varit ute på stan hela dagen, så jag känner mig helt slut. Jag har hittat överallt utan att behöva åka en endaste taxi :-)

Staden verkar vara helt oberörd av nattens darrningar och Taipei 101 verkar stå stadigt. Jag har varit där och gått igenom alla de 5 våningarna som är fyllda med designbutiker. Gucci, Prada, Armani...allt finns.

Om man ska försöka sig på att jämföra de båda länderna, så upplevs Taiwan faktiskt mer västerländskt. Det är lättare att prata med folket här, det är många som kan hyfsad engelska. Fler än i Korea. Människorna här känns mer lättsamma än i Korea, man får fler leenden på stan och de är nog lite mer hjälpsamma. Koreaner är nog ganska speciella, de kör sitt eget race helt enkelt, vilket i och för sig är häftigt. Det har varit väldigt skönt att kunna sms:a ordentligt för första gången sen vi åkte från Sverige. Korea har ju som sagt av någon anledning ett helt eget nät som inte fungerar någon annanstans än i just Korea (inte här heller).

Människorna här i Taiwan är mer olika varandra än vad de är i Korea och även det har faktiskt varit skönt. Tjejerna här ser olika ut och det är okej att ha gympaskor på sig. Klädkoden i Korea är ju finklänning och högklackat om man är tjej, även om man bara ska ut och köpa en mjölk.

Standardmässigt så ligger Taiwan efter, det är renare och mer välutvecklat i Korea. Men å andra sidan är det ju mycket billigare här i Taiwan. Igår kväll betalade vi väl 50 spänn för tre rätters på hotellet och det är nog förhållandevis dyrt. Men det ska bli skönt att komma tillbaka hem till Seoul på söndag, man känner ju sig ändå rätt (hm) hemma där nu :-)

Om 15 min ska jag åka taxi till Aleks jobb, vi ska ut och käka med dem han har jobbat med i veckan så jag får göra mig iordning.

2 kommentarer:

Eva sa...

Va!? Renare i Korea?! Hur är det möjligt!? =)

Hej och tack för igår förresten! =) Det var väldigt kul att ses och få sjunga en trudilutt med er. Hoppas att vi hinner ses någon mer gång innan ni drar tillbaka till Korea, men vi har inte helt beslutat oss för om det blir någon dans ikväll eller inte. (Att gå ut 23.00 känns rätt sent..vi får se!) Ha det bra i vilket fall!

Hälsningar från Eva & Jens

Ulle sa...

Ha ha, ja det var nice att få skrika och sjunga lite. Tack själva! Jag ska hänga på karokeställena i Seoul hädanefter.

Kul blogg, jag har redan hunnit läsa de flesta inlägg.

Vi vet inte heller om det blir utgång ikväll, men om vi inte ses ikväll så får ni "komma och jobba" i Seoul så får vi ses. Ni har ju några kronor att inkassera, kanske till och med så att det räcker till ett par öl :-). Ha det bra!

Ulrika & Aleks