onsdag 26 september 2007

Insa ding eli dong

Dagen har väl inte bjudit på så många överraskningar hittills, så blogmaterialet är väl relativt fattigt. Det enda vi kan skryta med är att vi gått på konstrunda i Insa dong där vi bor. Överallt finns små gallerier, hittills har vi inte brytt oss så mycket om dem. Idag bestämde vi oss för att hålla oss hemma och verkligen gå och titta på det som finns i närheten. Vi har tittat på tavlor, keramik och andra konstverk. Det är rätt schyst att vi bor mitt i alltihop detta, man behöver ju faktiskt inte bli uttråkad.

Efter ett par timmars strosande stack vi till Aleks favoritmatställe "Sinpo" (när det ska gå snabbt), där köper man bim bim bap eller nudlar för 35 spänn, som ett koreanskt Mc Donalds -i och för sig med den stora skillnaden att Simpo är grymt nyttigt. Likheterna är följande: mysighetsfaktor noll, personalens kläder, inredningen, det går i ett rasande tempo, billigt. Nackdelen med Sinpo (enligt mig) är att de gillar att blanda ut många av rätterna med bläckfisk, jag tycker inte om bläckfisk. Konsistensen är inte aptitlig, jag antar att bläckfisk är billigast av alla havsdjuren. Förra veckan fick kidsen på lekis rita sin favoritmat, en kille ritade musslor en annan en bläckfisk. Det är rätt roligt, ett svensk barn skulle ju aldrig ritat det som sin favoritmat, barn hemma brukar väl inte gilla musslor???

Imorgon återställs vardagen här i Korea igen när alla ska börja jobba. Jag måste säga att jag inte märkt någon större skillnad, många butiker och affärer har ju haft öppet trots att det varit helg. Ett bra exempel på det är väl att man kan gå in i en musikaffär och fråga efter en kabel klockan 9 på kvällen!

Nu är klockan sex här och det börjar bli dags för telefonkonferens för Aleks med kontoret i Lund, så jag får väl vara schyst och ge honom tillgång till nätet om han nu behöver det.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ding eli dong? Fniss, jag får andra assossiationer. (ja, jag kan inte stava)