torsdag 27 september 2007

What is the aim with your life?

Folket här i Korea är rätt kristna verkar det som, att döma av alla människor som bär runt på stora kors och skrålar friskt i alla gathörn. De sjunger helt klart hellre än bra! De som vi såg idag på lunchen hade spännt upp ett stort tyg över gatan där det stod "what is the aim of your life?". Det tål ju helt klart att tänkas på. Trevligt när de ger alla förbipasserande ångest. Har nu försökt skriva ångest tre gånger, det går visst dåligt tack vare min Asus laptop med kinestecken. Jag har visst dålig koll på vart å, ä och ö sitter :-).

Aleks jobbar hemifrån idag, ytterligare telefonkonferenser med Lund. Hm de verkar vara busy just nu. Jag kom precis hem från lekiset, men tack vare att Aleks jobbar hemifrån kunde vi träffas och käka lunch. Vi festade till det med musselsoppa på ett koreanskt ställe. På vägen hem råkade vi passera förbi en kabelaffär, vi stannade till och köpte en förlängningssladd till den senast inköpta kabeln eftersom den bara var 1,5 meter lång och det går ju bara inte!!!!!
När vi kommer in genom dörrarna till hotellet säger killen i receptionen att städerskorna har hittat vår kabel, EFTER EN VECKA! Nu har vi alltså 3 kablar, bra jobbat eller hur???

Ett barn som alltid brukar vara duktig på mina timmar grät nästan hela lektionen idag, jag tycker det är lite hemskt eftersom jag inte kan fråga vad som är fel. Stackars lilla Teenie. Den koreanska läraren sa att hon tyckte det vi gjorde var svårt, att det hade gått i baklås för stackarn. Men det enda vi hade gjort innan hon började gråta var att jag hade ritat ett träd på tavlan och sagt tree. Sen satt de och kladdade i sina ritböcker. Det är kanske är introduktionen till ett helt nytt språk som är omtumlande i sig för dem. Jag vet inte, men till slut fick jag henne glad igen. Puh...vi ritade en blomma tillsammans som hon fick färglägga. Partytemat har nu alltså fått ge vika för temat nature :-)....lyckad start.

Jag vet inte om stadsbarnen här i Seoul har så bra kontakt med djur överlag. Jag hade precis släppt in barnen i klassrummet en dag, då det kom en bananfluga flygande... varpå alla barnen helt hysteriskt började springa omkring. Herregud tänkte jag, vad händer om en fluga kommer in i klassrummet?

2 kommentarer:

Anonym sa...

biszzzzz!

Sutte sa...

Lägesrapport från Möllan
En person skjuten i huvudet på Claesgatans (Attalays) uteservering och polisbil med blåljus utanför min lägenhet på Simrishamnsgatan, letandes efter gärningsman...