måndag 17 september 2007

Konsten att låtsas "som att det regnar" när det blåser tyfon

Idag har jag jobbat som vanligt. När jag kom in genom dörren så hälsade alla som vanligt och såg glada ut. Ingen frågar hur det är med mig, eller vad som hände förra veckan. Med tanke på vilken uppståndelse det var när jag blev sjuk och att jag var tvungen att vara borta två dagar, så kunde det ju varit på sin plats att någon säger något, men de låtsas som ingenting. Jag frågade "korean-kanadensaren" vad rektorn hade sagt och då säger hon att rektorn är arg på mig. Ok tänker jag, trevligt (man kan ju verkligen rå för att man blir sjuk). När jag senare går ut till receptionen sitter rektorn där, hon ställer sig upp och bugar och säger thank you. Jag fattar ingenenting, jag upplever inte alls henne som arg på mig. Konstigt, konstigt.
I princip alla barn var förkylda idag. De bara låg på lekmattan, helt orkeslösa och det hängde snor från de flestas näsor. 6-åringarna har börjat göra framsteg, det är så himla kul och se dem bli bättre. De kan nu all mat som vi gått igenom, de kan säga vad de tycker om, de kan be någon att skicka det de vill ha och avsluta genom att säga tack. Helt fantastiskt, en liten mini-konversation! Varje gång jag ber dem att rita något så inser jag hur pytte-små de är, de ritar så dåligt, det är alltid helt omöjligt att se vad det är de målar men ändå får man ju klart säga att det är fint.

Nu när jag kom hem satte jag mig och bläddrade i dagstidningen, det var ett reportage som jag fastnade i och började läsa, mest för att det är så sjukt. I Syd korea genomförs tydligen flest plastik operationer i hela asien. Det stod att 60% av alla 20-åriga koreanska tjejer har opererat sig. Den vanligaste operationen är tydligen att försöka förstora upp ögonen så att de ser mer västerländska ut, helt galet. De syd koreanska läkarna har tydligen börjat få gott rykte i de här sammanhangen så folk vallfädar till koreanska läkare för att fixa till sig och bli lite snyggare. Så det kommer väl att finnas rätt mycket jobb framöver när alla 1,3 miljarder kineser vill fixa till sig.

Igår varnade de på nyheterna att det skulle komma in en kraftig tyfon över Korea. Som tur väl var kom den aldrig in över Seoul så vi slapp se flygande bilar, men i södra Korea har den orsakat mycket problem och skador. Många byggnader har blåst sönder och skepp har sjunkit men det värsta av allt är ju klart när människor skadas och förolyckas. Vad jag kan få ut av tidningen idag så dog eller saknas 14 personer från södra delarna av landet, sen verkar det som en hel del människor har skadats. Tråkigt.

Nu ska jag ut i det fina vädret tänkte jag. Himlen är helt blå och solen skiner. Även om det är lite svalare nu så är det fortfarande shorts och t-shirt väder! Eller då; klänning om man är koreansk flicka.

Inga kommentarer: