onsdag 5 september 2007

Att bli 29 i Taiwan...

Nu är vi alltså på plats i Taipei. Resan igår kväll gick bra, men flygningen var väldigt turbulent stundtals, har aldrig känt av det tidigare men den här gången kändes det i kroppen. När vi gick av planet slog den varma fuktiga luften mot oss. Här är över 30 grader. Taipei har bara 3 miljoner invånare, så det är ju en riktig liten håla jämfört med Seoul :-/. Redan när vi landade på flygplatsen så upplevde vi båda två att engelskan flyter lite lättare här. Skönt.

Vi bor på 17 vån (näst högst upp) med utsikt över världens högsta byggnad (nästan); Taipei 101. Aleks berättade häromdagen att de håller på att bygga en högre i Dubai, nästan irriterande nu när man skulle få skryta med den högsta.

Igår kväll när vi skulle sova kände jag något hårt under kudden. Aleks hade smugit dit ett paket :-). Jag fick fina örhängen! Glad!

Vi möttes av en enorm frukostbuffe i morse. Det fanns allt man kunde tänka sig, men det som var mest fantastiskt var att det fanns mörkt bröd och hård ost! Oj vad gott det var!
Aleks fick sätta sig i en taxi till jobbet efter frukosten. Vi kom ju så sent igår så vi hade ju ingen chans att hinna kolla upp var vi är och hur han skulle kunna ta sig till jobbet. Det är jättebilligt med taxi här, vilket är bra.

Idag har jag ägnat mig åt att försöka bekanta mig med delar av staden, jag kom inte så långt. Jag hamnade på en stor shoppinggata med massor av billiga kläder. Jag hoppas billiga i alla fall, jag har inte riktigt förstått mig på valutan, det som står på prislapparna stämmer inte riktigt överens med det jag läst på forex. Men om man följer forex uträkningar, så kostade ingen av tröjorna mer än 40 eller 50 kronor och det får väl anses billigt.

Det har fullkomligt vräkt ner regn i eftermiddag så jag fick söka skydd på ett fik och har nu redan hunnit läsa ut boken jag fick igår :-). Läste halva på planet och halva i em, rätt bra jobbat eller hur?

Nu är Aleks tillbaka igen, så vi får väl ut och göra Taipei ikväll.

Inga kommentarer: