lördag 22 september 2007

Chosak och storhandling

Nu har Koreas största helg (under hela året) startat, det känns lite som jul nästan. Vi fick present av hotellet, två flaskor palmolja. Jag kan inte fatta hur vi ska kunna göra oss av med all olja innan vi ska åka hem, den kommer att räcka i flera år :-), men den ser fin ut. Hoppas inte alltför mycket regnskog har kapats för produktionen av alla dessa flaskor som de delat ut till sina gäster. På bilden kan ni se en liten flicka som ska fira Chosak med sin familj, jag fotade henne på tunnelbanan. Nu inser jag ju klart att det jag uppfattade som ett sagotema på lekiset var ett försök att fira Chosak. Jag har uppfattat det som att de firar årets skörd eller fruktsamheten, men som sagt jag kan ha helt fel.


Det har kommit en ny svensk familj hit till hotellet, igår kväll var vi ute och käkade med dem. De var trevliga, de har sin son med sig som ska läsa på gymnasiet här. De hade hört att restaurangerna skulle vara stängda under långhelgen så de sa att de skulle åka och köpa in mat. Vi har ju inte lagat så mycket mat hemma än så länge, men idag bestämde oss för att ta tunnelbanan till ett stort varuhus och försöka handla mat. Vi begav oss alltså till Lotte Mart, väl där var det helt hysteriskt. Koreanerna skrek och ville sälja olika varor. Det är inte så lätt att handla för man vet ju inte riktigt vad som är i paketen, men vi hittade allting som vi villa ha förutom havregryn. Vi spenderade nog en halvtimma på att leta efter havregryn, jag frågade 2 personer men det verkar inte finnas. Jag hittade bakpulver som jag har tjatat om i en månad nu. Jag köpte mjöl för längesen och var jätteglad för jag tänkte att jag skulle baka scones, fram tills att jag kom på att det behövs bakpulver men nu har jag det och kan baka scones till frukost imorgon. Vi hittade hård ost som vi köpte, mums ska bli gott. Fiskavdelningen var lite speciell eftersom det mesta var levande, jag vet i sjutton hur man skulle få med sig en levande krabba hem...men det går kanske. Aleks och jag var lite försiktiga och köpte två laxbitar :-). Efter att ha handlat klart fick vi åka taxi hem, vi insåg att det skulle blivit alltför tufft att gå med allt till tunnelbanan. När vi kom hem lagade vi köttfärssås och makaroner, det var sååå gott :-).


Ikväll har vi biljetter till en musikfestival som hålls i World Cup Park. Det väntas bli mycket folk, så jag hoppas vi kommer in. Tydligen ska man i kön byta in sin biljett mot en annan, men vi känner ju inte för att stå i kö i flera timmar. Det hade varit nice att kolla in alla asiatiska artister som ska uppträda. Det är artister från 9 asiatiska länder som uppträder.

På tal om mycket folk så väntas 4 miljoner bilar åka ut ur Seoul under långhelgen, det är rätt många, eller hur?

1 kommentar:

Anonym sa...

Happy Holidays! :)