tisdag 30 oktober 2007

Högt upp i bergen med Paris Hilton


Idag har jag, Aleks, Bile och Paris Hilton tagit oss högt upp i de koreanska bergen och fått en fantastisk utsikt över staden. Paris Hilton hade handväskan i högsta hugg balanserandes för att inte ramla. Paris Hilton är naturligtvis Aleks lillasyster Mia. Haha det var en rolig syn när hon besteg de koreanska höjderna i sina ballerinaskor, med handväskan i högsta hugg och naturligtvis med en moderiktig mössa på huvudet. Vi andra gamlingar hade ju fotriktiga skor och såg allmänt trista ut :-)

Av någon anledning som vi inte vet varför så är alla koreanska tempel stängda på tisdagar. Eftersom Aleks hade möjlighet att vara ledig på förmiddagen idag pga kvällsmöte så ville vi verkligen, verkligen, verkligen besöka ett tempel, dvs göra en riktig utflykt. Vi fick tänka mycket igår kväll innan vi kom på att vi kunde återupprepa en liten tempelutflykt som Aleks och jag gjorde i augusti, den gången gick vi tyvärr fel, men det behöver ju inte upprepas. Detta tempel drabbas inte av stängningar eftersom det är ett "riktigt" tempel. Folk bor nämligen där. Vi begav oss alltså dit. Väl där möttes vi av höga berg. Vi träffade en koreansk man som var där för att motionera och han tog sig an uppgiften att ta med och guida oss uppe i bergen. Väl uppe vid första gymmet träffade vi bedjande och tränandes koreaner som bjöd oss på vattenmelon. Mums och trevligt.

Efter tempelutflykten fick jag snabba mig tillbaka till Fraser, jag hade nämligen date med Youngae. Hungul lektion nummer 2, jag skämdes (och inte så lite heller) för jag hade ju inte hunnit öva på mina 40 koreanska tecken. Vi fick ta om allt från början. Jag klarade i alla fall tillslut att skriva mitt namn på koreanska. Efter en timme var det dags att träna på engelska en timme. Det är då jag får en chans att "intervjua" henne om Korea och fråga om alla konstigheter här. Idag frågade jag hur par träffas här, jag har nämligen hört att föräldrarna i vissa fall väljer ut en kille/tjej åt sitt barn som de tycker verkar bra för giftermål. Jag fick det berkräftat att det i vissa fall är sant, men att det var vanligare förut. Själv hade hon och hennes man träffats på en blinddate tillsammans med 6 andra som också var på blinddate. Tydligen är det väldigt vanligt att universitetet ordnar blinddate och så träffas folk. Intressant. Tydligen är det confunistiska tänkesättet väldigt viktigt, dvs att det måste finnas en koppling mellan människorna som möts. Någon måste känna någon som känner någon annan, annars är det inte ok.

I eftermiddag har jag varit med Bile och Paris på shoppingrunda i Insa-Dong, de var ordentligt på hugget. De har nästan tömt affärerna här, de borde ha brist på väskor, handgjort papper, keramik, sjalar inför morgondagen :-), men i det högproduktiva Asien kan man säkert reparera det under natten.

Inga kommentarer: