torsdag 11 oktober 2007

Höst och paket till Aleks




Dagen har bjudit på en enormt vacker höstpromenad i Changdeokgung Palace. Hösten har börjat här i Seoul. I stan märker man inte riktigt av det, men när vi kom in i tempelgården möttes vi av träd som börjar att skifta färg. Vi har haft strålande solsken, så Korea har visat sig från sin allra bästa sida. Jag var flitig med kameran och grämde mig lite för att jag inte fick med mig finkameran ut, men jag visste ju inte att det skulle vara så vackert ute. Det är verkligen fantastiskt att få komma ut i naturen som avbrott mot stadslivet, som balsam för själen :-).
När Aleks och jag var där i augusti betalade vi 3000 won i inträde, vilket motsvarar 27 svenska kronor. Jag minns att jag skrev ett argt inlägg om att vi inte fick promenera själva i parken utan var tvungna att följa en guide. Idag när vi kom dit stod det att det kostade 15 000 won i inträde, pga att man på just torsdagar får promenera själv utan guide. Jäkligt konstig prissättning att det är så mycket dyrare utan guide, det brukar ju vara tvärtom att guidning kostar. Prissättningen i landet är helt huller om buller.

Igår kväll fick Aleks ta emot sitt första paket. Det kom väldigt lägligt, eftersom han hade fått jobba över i flera timmar...då kan man ju behöva en riktig överraskning när man kommer hem. Han blev naturligtvis jätteglad. Storasyster hade skickat massor av god svensk choklad och annat godis, och vet ni vad, jag fick en Damernas :-) I like! Man tackar, man tackar!

Ikväll har vi käkat pizza och delat på en flaska rödtjut hemma i lägenheten. Aleks har drabbats av lite halsont och måste kurera sig. Jag har försökt undersöka halsen, men har hittills inte funnit några streptokocker i alla fall, skönt!

Inga kommentarer: