torsdag 4 oktober 2007

Youngsan "living and digital"

Idag vaknade jag av att en städerska stog inne i lägenheten, jag bara flög ur sängen och försökte riva fram en morgonrock. Hon tyckte nog det var jobbigare än jag, skulle visst bara fråga om hon skulle tvätta kläder... nä vi brukar sköta det själva. På tal om städning så funkar det inte lika bra på denna våningen vi bor på nu. Inte för att jag vill verka dum, kaxig eller otrevlig på något sätt, men de blir liksom aldrig klara här. De brukade alltid vara klara med vår lägenhet när jag kom hem på em efter jobbet, men det är de aldrig här på detta våningsplanet. Hon vill av någon anledning in när jag är hemma och jag pallar inte alltid att ha någon här i över en timme städandes, det känns bara fånigt. Vissa dagar när det har behövts städas och jag har hängt ut skylten, då har hon inte kommit.

Förmiddagen ägnade jag åt att ta mig till USO (United service organizations), det är alltså Usa:s militära kontor här i Seoul som upprättades efter krigsslutet i Korea (53), när vapenstilleståndet infördes. Anledningen till att jag åkte dit var för att hämta våra biljetter till DMZ, vi ska åka med amerikanska militären till gränsen mellan nord och syd nästa vecka. Det var lite annorlunda område, man kunde se amerikanska miltärer vandra omkring.

Just nu har det ju varit mycket fokus på nord- och sydkorea i och med att landets regeringar har träffats och diskuterat framtiden. Dagstidningarna här ägnar vanligtvis flera sidor åt detta. Det är väldigt intressant att följa. Korean War Museum ligger i området där jag var idag, jag vill gärna åka dit i helgen.

I eftermiddag har jag fått åka bil :-). Det var kul och lite spännande. Vi har ju så klart åkt taxi här i stan, men jag har inte åkt bil med någon annan. Idag var det Eva som körde deras bil och vi styrde kosan mot ett stort shoppingkomplex för att handla mat. Det är väl både smidigt och osmidigt att ha bil i en sån här stad. Det är ju klart smidigt att bara ta hissen ner från lägenheten rakt ner i garaget och åka iväg och sen komma tillbaka med alla kassar och ta hissen upp. Det osmidiga är ju trafiken. Det är så mycket bilar överallt och extremt många filer, så det gäller ju att vara skärpt som tusan. Det är så mycket eleverade vägar här så man kan ju aldrig åka samma väg fram och tillbaka. Dit var inga problem, men hem tog nog dubbla tiden. Eva var duktig på att köra bil, hon har tydligen kört i Tokyo och London. Jag hade aldrig vågat köra här!

Nu är mamma och pappa på väg! Jag har precis fått lägesrapport från Kastrup.

Inga kommentarer: