tisdag 27 november 2007

Att kissa på gatan

Jag kom precis tillbaka efter en över tre timmar lång träff med Youngae. Jag tycker det är fantastiskt skoj att träffa henne, man får verkligen perspektiv på sin tillvaro tillsammans med henne. Hon åker till Sverige i början på nästa vecka och eftersom vi åker till Tokyo i övermorgon så trodde jag att det var vår sista träff i Seoul, därför hade jag fixat fika, men icke sa nicke...imorgon vill hon bjuda mig på en sista lunch. Vad söt hon är!

Vi började med att öva lite koreanska, jag hade nämligen en miljon frågor. Bland annat ville jag ju lära mig något som jag kan säga till damen på frukostbuffen som jag skrev om igår, nu vet jag vad jag ska säga :-). Dessutom ville jag veta varför grönsaksmannen nere på gatan inte för sitt liv kunde förstå vad jag ville ha när jag sa "basha" igår, jag trodde att jag frågade efter champinjoner. Youngae upplyste mig om att jag bett om att få köpa strumpor. Han måste undrat vad det var frågan om :-). Efter att jag upprepat ordet "basha" i ungefär 10 minuter och tillsammans med honom letat igenom hela hans mini-lastbil med grönsaker, så hittade vi till slut champinjoner. Han skrattade när jag gick därifrån, vem hade inte gjort det?

Vi har även hunnit gå igenom det svenska julbordet, Youngae var förundrad över hur mycket mat vi äter under julen. Jag kunde riktigt känna hur det vattnades i munnen när jag pratade om mammas goda köttbullar och för att inte tala om Jansson, så jag ska nog inte göra fler detaljerade beskrivningar av julmaten, det kommer endast resultera i hemlängtan och ingenting annat. Den koreanska julmaten är säkert skitgod, not!

Youngae berättade att hon varit på luciafirande i Sverige förra året i Eslöv, de hade kommit till stationen i Malmö vid tvåtiden på natten och skulle därefter gå hem till sin lägenhet. Hon berättade att de hade blivit så generade på vägen hem. Varför undrade jag? Jo, det var nämligen ungdomar som kissade på gatan. Gud vad jag började skratta. Sen sa hon såhär, "nu ett år senare förstår jag verkligen varför ni är tvungna att gå på toa på gatan, det finns ju inga toaletter i Sverige som är öppna", sen sa hon "och behöver man gå på toaletten på dagen så kostar det pengar". Hon tycker det är helt sjukt att det inte finns några öppna toaletter och att man dagtid ska behöva betala för det, och det är det ju faktiskt. Varför undrar hon.

I Korea är det helt tvärtom. De tycker så klart att det är frächare att folk går på en riktig toalett än ute på gatan så även om t ex shoppinggallerians affärer är stängda så lämnas toaletten öppen för allmänheten så att folk kan använda den. Dessutom, de skulle aldrig drömma om att ta betalt, har aldrig sett något liknande här.

Så varför måste man betala för att gå på toaletten i Sverige? Jag försökte förklara för henne att hade vi haft en enda toalett öppen i Sverige så hade den antagligen blivit saborterad inom ett dygn, folk kan inte låta saker och ting vara ifred. Varför undrar hon. Det är verkligen svårt att svara på. Jag vet inte varför det har blivit så i Sverige, för henne är det helt obegripligt och det är då man inser hur onormalt det beetendet faktiskt är. Jag vet inte vad det bottnar sig i, dålig barnuppfostran eller?

Hon berättade också för mig att busshållskuren i glas där hon väntar på bussen hemma i Malmö är sönderslagen ungefär en gång i månaden. Hon undrade naturligtvis återigen, varför? Jag har fortfarande inget bra svar, det är ju enbart oförståeligt sabortage!

Det måste varit en chock för henne att komma till Sverige. Folk delar notan, kissar på gatan, tar betalt för att gå på toa, man får bo ihop utan att vara gift, inte fler än 10 stående på bussen, mycket nycklar och inga mobilsmycken, folktomt och stängt. Listan kan göras lång :-).

Helhetsintrycket av Sverige är naturligtvis väldigt positivt, frisk luft, trevliga människor, bra välfärdssystem, mycket lediga dagar, 8-5 jobb osv, då får man ju stå ut med att det är lite kiss på gatan :-).

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hahaha, fan va sköna reflektioner över hur de e här i Sverige. Du får tipps om att hon kan mellanlanda i Delhi på vägen hit. Där gör dom både nr 1 å nr 2 mitt på gatan, så efter de verkar Sverige nästan rent å prydligt :)
Om dom behöver nån hjälp när dom e här får du gärna ge dom mitt telefonnummer. E alltid kul med lite knasiga människor långt bortifrån ju! /Calle

Anonym sa...

Ja, eller hur.. om koreanerna visste vad de missade? Tycker korea, även om folket kan vara helgalna ibland är tusen gånger bättre än sverige. Och då är jag ändå född och uppvuxen här.