måndag 5 november 2007

Mot nordligare breddgrader och vila

I söndags morse var det dags för Aleks syskon att packa väskorna och bege sig ut mot flygplatsen för att 12 timmar senare landa i Europa och senare Sverige. Veckan har gått väldigt fort, men de har hunnit med att göra massor och vi har haft väldigt kul. Jag hoppas de är nöjda med sin resa.

Aldrig förr har så många svenskar kommit på idén att åka till Korea och Seoul, numera är det skytteltrafik. På fredag anländer vår vän Anders fru, även vår vän Stefans syster. Om en månad är brorsan Ubbe bubbe och hans tjej Kaisa på plats och sen får vi ju nyårgäster också, Tesse och Erik. På tal om nyår så har jag hört rykten om att det ska finnas en julgran här på Fraser framåt julen. Nu kan man pusta ut, jag har ju varit lite nervös för att julkänslan inte kommer att infinna sig här på andra sidan jordklotet, men nu finns det hopp om det i alla fall. Julen är ju inte så stor här, Aleks kommer att vara ledig under juldagen...annars är det bara att knega på. Jag antar att lekiset också är öppet som allt annat.
Därför har vi planer på att sticka söderut efter nyår på semester. Vart vi ska ta vägen har vi inte bestämt oss för ännu, men det börjar väl bli hög tid för det snart.

Aleks och jag var jättetrötta igår, vi vilade i princip hela dagen, så vi har inga nya intressanta iakttagelser att komma med. Vi spenderade eftermiddagen på vårt fik Vergnano läsandes våra böcker. Aleks blev äntligen klar med andra delen av Stieg Larsson. Igår kväll var vi på bio och såg "den svarta dalian". Jag antar att filmen hade varit bättre om vi hade förstått lite mer än vad vi gjorde, de snackade extremt grötig och snabb engelska så det var inte så mycket som vi kunde uppfatta. Det hade varit kul att se koreanska filmer, men det blir ju svårt eftersom de aldrig textar dem på engelska.

Vi såg faktiskt en koreansk film (hemma från datorn) som hette Miyang för ett par veckor sedan som var bra men väldigt hemsk och svår, häromdagen läste jag att huvudrollsinnehavaren hade fått Cannes filmpris för bästa kvinnliga skådespelare. Kul.

Igår kväll fick jag chansen att chatta med hela "la familia", mamma och pappa var nere i Malmö under helgen. Det var jättekul att se dem. Så här kan det se ut när alla vill synas i webbkameran, självklart var jag tvungen att fota dem :-), så fint.

Inga kommentarer: