söndag 4 november 2007

Röd siden, mockasiner och pyttelite studentliv



Sista heldagen för Mija och Bile i Seoul. De ville ägna lördagen åt att göra ett sista tempel/palats besök. Väl värt ett besök är vaktparaden och vaktbytet vid Seouls största tempel, Gyengbokgung. Japaneserna rev templet när de invaderade Korea, men eftersom palatsen är av stort värde för koreansk kultur har de lagt ner mycket kraft på att återuppbygga dem. Aleks och jag har ju varit där ett antal gånger vid det här laget, men det är alltid lika trevligt.

Vakterna som vaktar palatset har röda, gröna och blåa sidendräkter på sig, lösmustach, svärd, och stora luddiga mockasiner. Dessa mockasiner tvingas de bära även under sommartid. Jag minns att jag i augusti tyckte så synd om vakterna när vi stod och tittade på paraden "att behöva bära eskimoskor mitt i högsommaren", kanske har de så bra betalt att det är värt det hela, vem vet?





Efter tempelbesöket stack vi till ett av "takfiken" här i Insa-Dong, vi tog var sin kaffe i solen och betraktade vår lilla stadsdel med det roliga namnet bakom solglasögon. Vi var alla ganska trötta efter gårdagens lyxliv så efter fika bestämde vi oss för ett bad i poolen för att ladda batterierna inför kvällen.

Kvällen spenderade vi i Hongik (ett av Seoul universitetsområden). Vi käkade på någon restaurang där, maten var väl inte den bästa, men vi hade det väldigt trevligt ändå. Vi snackade om livet, livets mening, barnuppfostran, religion...ja kort sagt allt viktigt här i livet.



Därefter letade vi upp ett cafe med utsikt över bar-och klubbområdet. Från andra våningen satt vi och spanade på allt folk som gick förbi. Mija var mest intresserad av ett gäng hip-hop killar som hängde utanför och jag satt och räknade par där killen höll sin tjejs handväska. Jag kom fram till att det i 80% av fallen stämmer. Dvs i Korea håller de flesta killar sin tjejs handväska, jag måste ta ett allvarligt snack med Aleks om detta. Om vi ska kunna smälta in i stadsbilden här så måste han börja bära min handväska framöver.
Väskor som det handlar om är Louis Vetton, Gucci, Prada osv, fejk eller inte...det spelar ingen roll, det är killen som håller.

1 kommentar:

Anonym sa...

haha klart han ska bära! ;)


ps. bad i pool under november är ockå lyx! Nu är det mörkt och kallt i sverige. blä! Njut av att vara borta. kram!