fredag 16 november 2007

Mångkulturella Itaewon


Fredagar är mina "lediga lediga" dagar, dvs jag har inget mer inbokat än ett träningspass i Pilates på eftermiddagen. Idag kändes det riktigt skönt. Efter en lång frukost bestämde jag mig för att göra ett ryck uppe i lägenheten, man vill ju inte behöva skämmas när städerskan kommer för att städa. I två veckors tid har det legat kläder och prylar precis överallt. Nu är det jättefint och de svenska värmeljusen brinner i sina nya keramikljuslycktor, faktiskt riktigt hemtrevligt...så hemtrevligt det kan bli på ett hotel.


I eftermiddag har jag alltså varit i det mångkulturella Itaewon, det är den enda plats som man kan känna sig lite osäker på i Seoul. Från början låg den amerikanska basen där, jag antar att det är därför den platsen har blivit mer internationell än resten av Seoul. Min pilateskurs går av stapeln där. Idag var sista gången (som jag betalt för), får se om jag vill gå vidare. Hur som helst så har jag varit där själv de senaste gångerna tillsammans med tränaren, men idag var den gamla arbetslösa damen där igen. Hon höll sig lite lugnare idag, vilket var skönt. Hon inledde med en rejäl pik till tränaren (hon var tvungen att betala medlemskap) "du tar alla mina pengar ifrån mig som jag behöver till mat". Det är ju inte särskilt trevligt sagt, hon kan ju klart inte bedriva volontärarbete bara för att hon råkar vara arbetslös. Hon har ju själv valt att gå på kursen. Yumi (tränaren) är en hygglig själ, hon sa till damen att hon kan få gå gratis en gång i veckan mot att damen lär henne mer engelska. Så de gjorde en deal om detta mitt under passet. Damen hävdar att man måste vara ung och ha stora bröst för att få jobb som engelska lärare i Korea. Hon verkar minst sagt stressad, jag har svårt att tänka mig att bröststorleken ska kunna ha inverkan på ett lekisjobb. Idag sa hon att hon jobbat som professor på universitetet i 20 år, då borde det väl bara vara att fortsätta på universitetsbanan. Innan jag drog därifrån bad jag att få ta ett kort på våran udda lilla klass :-).

1 kommentar:

Anonym sa...

Se där du gav dig inte trots att det blev mer eller mindre privat undervisning! Go girl!