lördag 10 november 2007

Att sjunga och vandra




Igår eftermiddag var hela Ericssonkontoret ute och vandrade i de koreanska bergen som ligger norr om Insa Dong. Eftersom vi skulle vandra i bergen närma Fraser kunde jag bli upphämtad i bil här hemma. Från början skulle utflykten starta vid halv tolv, men av någon anledning så sköts det först fram en timme för att sedan skjutas fram ytterligare en timme, så vid två gav vi oss iväg. Per (Aleks kollega) som skulle köra hade bara fått namnet på restaurangen där vi skulle mötas, dvs ingen vägbeskrivning om hur man kom dit. Det innebar ju så klart att vi hade enorma problem att hitta dit. Efter att vi kört i 30 min stannade vi utmed vägen för att be om hjälp. Eftersom det är få personer som snackar engelska här så är den bästa metoden att ringa upp den man vill prata med och sedan be koreanen som man frågat om hjälp att snacka, så gjorde vi även igår. Jag tyckte det såg lite charmigt ut när Aleks lämnade ifrån sig sin telefon ute i ödemarken till en kille med militäruniform som stod utmed vägen så jag hoppade ut och skulle ta ett kort. Det var inte populärt, vips hoppade det ut 4 killar ur ett hus i miltäruniform med gevär som var upprörda på mig. De ville undersöka kameran och kolla så att jag inte hade några kort på dem. Sorry. Tur att man inte blev avrättad på plats. En miljon samtal senare med Aleks koreanska kollegor kom vi fram och vandringen kunde börja. Då var nog klockan nästan halv fyra, dvs 4 timmar senare än ursprungstiden. Det känns ganska typiskt Korea, folk har svårt att komma i tid. Detta pga den svårberäknade trafiken, samma sträcka kan variera mycket i tid beroende på när man åker.


Det visade sig att koreanerna var i grym form, alla fullkomligt rusade upp för berget. Jag som ville hinna fota hade enorma problem att hänga med, svetten bara rann utmed kroppen. Trots att det gick fort så var det en väldigt fin vandring, med enormt fin natur. Vi hade lite otur med vädret. Vi har haft strålande sol hela veckan, men igår var det jätte dimmigt och till slut började det regna. Bergen var faktiskt väldigt vackra även dimbeklädda.





Mitt i skogen hittade vi "mini-buddhas", så fint.



Efter vandringen åkte vi till en restaurang där Aleks chef hade bokat bord. Igår bjöds det på koreansk barbeque, dvs marinerat nötkött som man grillar på bordet. Andra spännande grejer som vi fick var rå krabba, roten från inlagd lotusblomma och naturligtvis kimchi som är ett måste. Till den korenska barbequen dricker man Soju och Hite. Soju är rissprit (19%) som man dricker i snapsglas och Hite är den lokala ölen. Jag blir lika förvånad varje gång över hur mycket sprit koreanerna klarar att dricka, men har ju alltid hört att de inte skulle tåla så mycket, men jag upplever att det dricks en hel del.


Efter middagen var det dags för karoke. Det var riktigt skoj, många av Aleks kollegor bjöd på sig själva, dvs ställde sig upp och sjöng och dansade. Mest förvånade var vi nog allihop när en blyg tyst tjej (Jane) ställde sig upp och sjöng och dansade med en annan korean. Lite otippat.


Inga kommentarer: