lördag 24 november 2007

Sooo long time

Trafiken i det lilla landet i öster är inte att leka med. Egentligen kan jag inte förstå hur man kan stå ut med att leva i kaoset varje dag i hela sitt liv, men vet man inget annat så funkar det väl. Klockan sju igår kväll var Ericsson kontoret bjudna på inflyttningsfest hos Ted (en svensk kille på kontoret). Jag var på plats vid sju tillsammans med Youngae och Eva, efter att ha åkt tunnelbana i en timme. De andra från kontoret hade 3 stopp med tunnelbana, från kontoret till lägenheten, men någon där hade bil...så följdaktligen skulle de åka bil. Mellan varje stopp på tunnelbanan tar det 2 minuter, dvs de skulle kunna tagit sig dit på 15 minuter. Igår satt de istället i bilkö på den 14-filiga vägen i över 1 timme. Det är riktigt sjukt. Det är så mycket bilar här så det går inte att beskriva.

Håll i er för Aleks historia är värre. Han hade blivit utskickad till kunder i utkanten av stan. Resan därifrån tillbaka till centrum tog 2,5 timme så vid halv tio tiden fick vi njuta av hans sällskap igen. Om man översätter detta till Sverige så hade man ju för sjutton kommit upp till Göteborg och andra trevliga städer i landet så som Växjö och detta var bara en resa inom stan. Galet värre eller galet stort kan man säga. Aleks kollega Katie pendlar sammanlagt 4 timmar om dagen, borde ju finnas roligare saker man kan ha för sig?



Inflyttningsfesten var trevlig. Aleks koreanska kollegor är väldigt trevliga och vänliga. Igår var Youngae och hennes man Amy med för första gången. Väldigt skoj. Jag blev så himla glad för Amy (hennes man) kom fram till mig på kvällen och tackade så hemskt mycket för att jag umgåtts så mycket med Youngae, han sa att jag har öppnat dörren till Sverige för henne. Så gulligt sagt. Han sa att hon har fått en annan bild av landet och en ny förståelse för Sverige som hon är glad och tacksam för, som kommer att vara till hjälp. It´s my pleasure. Det är ju väldigt ömsesidigt, hon har ju öppnat dörren till Korea för mig och helt klart gjort mitt liv lättare här! Tack tack.



När man firar något i Korea så köper man med sig otroligt fina tårtor, som man transporterar i ett hårt papp-paket med handtag. Jag tycker det ser så mysigt ut att bära runt på tårtan på det viset, har drömt om att få bära ett sådant paket här :-), till jul kanske?. Igår kväll hade tjejerna på Aleks jobb köpt tårta som de hade med sig. Tyvärr blev den uppäten innan vi hann smaka, men den såg väldigt god ut. Visst?


Vad är det här för godsaker då? Dålig bild kanske, men det är nog det mest "fatening" man kan inta. Det är en bit ost omgiven av frityrsmet. Detta serverades på någon pub i närheten av Teds nya lya. En sådan om dagen och man lär rulla tillbaka hem till Sverige.

Inga kommentarer: