tisdag 13 november 2007

What is your favorite color?

Jag vet inte om jag blev så mycket klokare på Koreas eventuella välfärdssystem under min träff med Youngae. Hon menar på att de betalar 30% i skatt här, men att de ändå får betala sjukvård och skola för sina barn. Då undrar man ju vart pengarna går till? Soju till presidenten eller?

Efter hennes år i Sverige så är hon av åsikten att välfärdssystemet är väldigt bra i Sverige. Hon menar på att Korea varit mycket fattigt fram tills för ca 3 år sedan och att det inte har funnits varken tid eller pengar att bygga upp något liknande här. Systemet i Korea ska tydligen likna systemet i USA, vissa har mycket och andra inget alls.

Mitt i alltihop frågade hon mig vad jag har för älsklingsfärg, jag blev lite överrumplad så jag visste inte vad jag skulle svara. Har jag någon älsklingsfärg alls? Hennes var i alla fall rosa, men hon säger samtidigt att hon aldrig skulle ta på sig något rosa. Sen frågade hon mig varför ingen har rosa i Sverige. I Korea är nämligen alla koreanska flickor innan de är 10 klädda i rosa klänningar och så ser det ju inte direkt ut i Sverige. I Sverige har det ju snarare varit mode de senaste åren att klä barn i alla möjliga färger för att slippa det typiska flickiga och pojkiga. Det har väl helt enkelt varit ett sätt att komma bort från könsrollerna (om de nu sitter i kläderna). På ett sätt verkar det ju faktiskt som att det delvis gör det, eftersom jämlikheten just för tillfället verkar vara i botten i det "rosafärgade hello kitty" landet.

Från rosa kom vi därefter naturligt in på jämlikhetsfrågan eftersom det uppmärksammades i tidningen för några dagar sedan. Hon menar på att det inte är lätt att vara koreansk kvinna eftersom de får göra allt i hemmet samtidigt som de förväntas jobba, det brukar normalt sett bli för mycket att stå i så när man väl gifter sig så slutar många att jobba. Hon tycker det verkar mycket bättre som det är i Sverige, att man hjälps åt. Självklart måste det vara det! :-)

Jag ville ju hemskt gärna prata vidare om varför det är så illa ställt för en del här, men då kom vi istället in på sjukvård. Hon berättade att hon blev sjuk en gång i Sverige och att hon då tvingats uppsöka akuten, hon berättade att hon inte fick hjälp där. Hon hade fått vänta i 3 timmar för att sedan bli hemskickad, med förklaringen att hon under morgondagen skulle uppsöka distriktsläkaren. Hon tyckte så klart det var jättelustigt att hon inte fick hjälp, det kan jag förstå med tanke på vilken expresshjälp jag fick i september här när jag inte kände mig hundra.

Vi kom därefter in på vinterkräksjukan (trevliga samtalsämnen), hon menar på att det inte finns några sådana spysjukor här i Korea. Det låter ju bra. Hon berättade att de koreaner hon känner i Sverige aldrig blivit smittade, medan däremot svenskar som hon känner varit jättesjuka. Hon tror att det beror på all vitlök som koreanerna sätter i sig. Det håller alla bakterier och virus borta! Det är kuren inför vintern.

4 kommentarer:

Sutte sa...

Calle och jag kan i alla fall intyga att vinterkräksjukan finns i Nepal...

Ulle sa...

Haha, jaså ni fick passa på att spy lite där borta? Trevligt! Är inte magsjuka mer regel än undantag i Nepal (för västerlänningar)? Annars har ni haft det bra eller?

Sutte sa...

Jo, någon form av magsjuka är väl mer eller mindre obligatorisk.
Efter Calle klunkat i sig kranvatten på trekken så var han inte helt 100... :)
Annars har vi haft det mycket bra!

Anonym sa...

Calles stålmage, man blir nästan förvånad. Hur var snittstatus 75% eller mer? Kanske närmare 25?
/Aleks