tisdag 20 november 2007

Bim bim bap chu se oh

Idag har jag varit ute och gjort stan med Youngae. Jag har skött alla fika- och lunchbeställningar och frågat vad massa slumpmässiga grejer på stan kostar, lätt som en plätt. Det körde ihop sig för mig en gång och det var när jag skulle fråga en man om han kunde ta nedanstående kort på oss, det har jag inte lärt mig ännu :-)....det är ju rätt mycket jag inte kan om man säger så :-).

Vi började med att gå en sväng till ett internet cafe, jag har bett henne hjälpa mig att boka flygbiljetter, vi fattar ju inte ett skit av vad det står på flygbolagens hemsidor. Nu fattar jag lite mer i alla fall, vilket är positivt. Korea har tyvärr inte släppt in lågprisflygen i landet, så flygbiljetter ut från Seoul är en dyr historia. Vi hade tänkt oss semester i Vietnam innan det är dags att sticka hem till Sverige. Dessutom ska Tesse och Erik vidare mot Bangkok efter att ha hälsat på oss här, jag tror vi ska kunna hitta okej priser i alla fall (verkar det som). Jag ska göra närmare efterforskningar i morgon. Det ska visst finnas en person som snackar engelska på det resebolaget som Youngae tipsade om, så jag får sticka dit.







Vi käkade lunch på ett koreanskt ställe här i Insa dong. Det blev bim bim bap, chilimarinerat kött och naturligtvis alla obligatoriska sidorätter som man får här så som kimchi, soyapotatis, sjögräs och inlagda champinjoner. Det ar blivit galet kallt här, i stan har vi de senaste dagarna haft ner mot minus 5 grader och uppe i bergen har de haft minus 15. Igår föll den första snön över Seoul (Aleks och jag var nere och fotade så klart). Hur som helst, nu när det är kallt ute serverar de varmt vatten till maten istället för kallt. Jag tyckte ju att det var lite skumt, men Youngae menar på att det är väldigt hälsosamt. Dessutom var det inte bara vatten, utan de har haft något form av sädesslag liggande i vattnet, det ska tydligen vara bra för matsmältningen. De är sjukt besatta av att allt som de ska peta i sig är nyttigt.


Youngae berättade för mig att Gryneth Paltrows bantningskur baseras på just bim bim bap, det käkar hon tydligen till lunch varje dag. Bim bim bap är ris blandat med grönsaker toppat med ett ägg. Det låter ju inte alls enformigt. På tal om ägg så fick jag veta vad det var för ägg som folk käkade i badhuset. De var inte kokta utan "baked". Jag satt som ett frågetecken, vad är ett baked egg? Jo, det är ägg som har legat och gottat till sig i bastun. När man kokar ägg blir ju vitan vit, men när man har de liggande i bastun blir vitan brun....och de gillar de här. Kan inte påstå att jag blir direkt sugen.



1 kommentar:

Anonym sa...

Instämmer om äggen. Urk.