onsdag 28 november 2007

Good bye -vi ses med respekt

Sista träffen med Youngae! Hon ville bjuda mig på västerlänsk mat eftersom jag bjöd henne på koreansk mat förra veckan. Den enda västerlänska maten man kan få tag på här är amerikansk hamburgare eller italiensk pizza och pasta. Så vi delade en pizza på Il Mare. Det känns lite konstigt att vi inte ska ses mer här i Seoul, men det blir kul att träffas hemma i Malmö. Tyvärr åker hennes man på korttidskontrakt (6 mån som Aleks) till Seoul i februari så vi kommer nog inte att ses i Sverige förrän till sommaren, vi åker om varandra. Det har varit jätteskoj att lära känna henne, jag har verkligen lärt mig massor om koreansk kultur, som jag aldrig hade kunnat snappa upp utan henne. Förhoppningsvis har hon lärt känna Sverige bättre -om jag nu kan representera det typiskt svenska. Det kommer helt klart att bli tomt utan henne här, hon har blivit en väldigt god vän!

Idag berättade hon för mig att hon brukar gå ut och gå tillsammans med vänner runt Pildammsparken i Malmö. Den första gången hon gick där mitt på dagen hade hon mött massa män/pappor rullandes på barnvagnar, hon hade frågat sin vän vart mammorna hade tagit vägen. Hon hade tyckt att det såg såååå lustigt ut. Det kan jag förstå, här har de ju aldrig sett något liknande. Antalet hemmapappor i Seoul är väldigt lätt räknade, eftersom det alltid är kvinnan som är hemma med barnen. Hennes reaktion nu i efterhand är verkligen WOW, vad ni har det bra, och jag kan väl inget annat än att hålla med. Egentligen är det väl helt naturligt och självklart att man delar på det jobb som finns, men här är det väldigt gammeldags fördelat ännu, men det kommer nog att bli ändring på det. Hennes man Imy får väl också ut och rulla barnvagn hemma i Malmö om de får barn :-).

Det var ett gäng damer som var väldigt intresserade av mig på fiket vi var på efter lunchen. De log och ville hälsa på oss. Youngae sa att de antagligen tycker att jag är väldigt vacker, hon menar på, att storleken på mina ögon och uppåtnäsa är väldigt eftersträvansvärt här, alla strävar efter att se västerländska ut. Om man opererar sig så är det alltid ögonen och näsan man fixar till. Jag blir nästan lite irriterad, varför kan folk inte bara tycka om sig själva som de är. Kvinnorna i Korea är väldigt vackra!

Younage berättade att det just nu är väldig konkurrens om jobben i Korea, så antalet plastik operationer har ökat bland män också. Om två personer med samma utbildning och meriter tävlar om samma jobb, får alltid den mest attraktiva jobbet....vilket har lett till att män har börjat operera sig för att få det bästa jobbet. Vilken galen värld alltså.

I Korea visar man stor respekt för de äldre. Man lämnar alltid plats på tunnelbanan för de som är äldre än en själv. Man tilltalar aldrig sin lärare med namn utan "sangsingnimum" motsvarade magistern. Om man tar emot någonting från sin lärare så måste man ta emot det med båda händerna för att visa respekt. Youngae berättade att hon blivit chockad när hon besökt en svensk skola, för eleverna tog ingen notis om att läraren delade ut papper till dem. Det är väldigt intressant att höra hur hon upplever Sverige. Jag tycker det är väldigt fint att de har så stor respekt för äldre, det saknas ibland i Sverige.

Vi har sysselsatt Frasers städteam ganska duktigt idag. De åkte på att tvätta alla våra byxor efter gårdagens tvättmaskinscrash, byxorna kom precis tillbaka till lägenheten stukna och fina, vad lyxigt man har det. Under tiden de har tvättat har någon varit här inne och fixat maskinen, det går undan i det effektiva Asien. Så vi kommer att anlända till Tokyo med byxor, imorgon!

1 kommentar:

Anonym sa...

Råkade se ett program om ... nä föresten en artikel var det... om föräldraledighet och pappor. Föräldrapengen kom tydligen 1974 innan dess var det moderskapspeng. Idag tar ca 20 % av alla pappor ut föräldraledighet. Daniel ska vara ledig 6 månader med start augusti nästa sommar. :)