onsdag 7 november 2007

Mirakel

Jag kan läsa koreanska nu! Det som jag knappt trodde var möjligt har nu inträffat, det går inte fort, men jag kan faktiskt. Jag har ju ingen aning om vad det står, men jag kan få fram ljuden.

Dessutom kan jag nu beställa in 10 olika maträtter på koreanska, jag kan berätta vad jag kommer ifrån, jag har lärt mig de koreanska pengarna (dvs att räkna) och jag kan faktiskt fråga hur mycket något kostar. Otroligt, otroligt. Idag sa Youngae att hon tycker jag är snabb, I like!

Youngae försöker ju lära sig svenska. Jag har börjat förstå att vissa svenska ord i princip är omöjliga att uttala (för en korean), hon har problem med växjö, lärare och sånt... che-ljudet i Växjö skojar man ju inte bort, och två r kan ju få vem som helst att bryta av tungan. Nu ska jag iväg på nummer 2 av yogan, jag hoppas på en fortfarande hel rygg när jag kommer tillbaka.

Inga kommentarer: