måndag 12 november 2007

Tokyo here we come!

Sista helgen i november bär det äntligen av mot Japan och Tokyo, som för mig förhoppningsvis resulterar i en ny stämpel i passet och som tillåter mig stanna här i Korea i ett par månader till.

Naturligtvis ska det bli väldigt kul att åka dit, jag ser fram emot att få se alla rosa "material girls" som sägs finnas i stadsdelen Shibuya i Tokyo. De kallas "Gyaru". De sägs var extremt glammiga och fixade och lever efter mottot "girls just wanna have fun". Det ska tydligen finnas pojkvänner till brudarna, dessa kallas "Senta Guys" och de sägs vara lika neonfärgade och blonderade som sina flickvänner. Ska bli trevligt att få se lite extrema männsikor som sticker ut till skillnad från alla slätstrukna Seouliter.

Har jobbat som vanligt idag. Kryss i taket, det verkar som att 4-åringarna börjar att lära sig ett och annat. Idag klarade i stort sett alla (med lite hjälp) att säga "Im here" när jag ropade upp deras namn. Otroligt. För första gången klarade de av att sista i en cirkel i tio minuter för en namnlek. Naturligtvis fick vi avbryta mitt i för att sju stycken av tio behövde kissa. Jag fattar inte varför engelska undervisningen gör dem så nödiga. Dessutom sminkade sig inte den koreanska läraren en enda gång idag under vår 30 minuter långa lektion. Otroligt.

För övrigt så har jag varit rikitigt hård idag. De två andra grupperna fick göra test. De fick sex tomma rutor på var sitt papper. Jag förklarade på engelska vad de skulle rita i respektive ruta t ex en grön orm, de fick 1 poäng om de tog rätt färgkrita och ytterligare 1 poäng om de hade ritat något som skulle kunna likna en orm. Det gick rätt bra för de flesta, ett par stycken har ju så klart ingen aning om vad vi håller på med :-)

Bor man i Korea så har man märket Samsung på alla sina tekniska produkter. Samsung bil, samsung hårtork, samsung tv, samsung stereo, samsung riskokare. På tal om riskokare så är det grymt bra. Det är det första jag ska köpa när jag kommer tillbaka till Sverige, en fantastisk produkt, riset sköter sig själv och det fastnar inte i kastrullen.

Bor man i Korea så handlar man och sköter sina ärenden via Lotte. Lotte är allt här. Lotte matbutik och Lotte klädgalleria. Idag såg jag Lotte money, verkar som att de kan växla pengar till en också eller kanske förvalta ens pengar. Men vad är Lotte egentligen undrar man ju?

De verkar gilla att stödja den inhemska marknaden, vilket i och för sig inte är fel om man nu har möjligheten att kunna välja något annat om man skulle vilja. Är det inte lite ............ över det hela så säg? Bara en känsla. Ibland kan det ju vara bra med lite konkurrens.

I lördags satt Aleks och jag på ett fik och studerade bilarna som åkte förbi utanför. I Korea finns i princip bara vita, svarta och silver metallic färgade bilar. Hyndai, Kia och Samsung (koreanska bilmärken) verkar bara producera bilar i dessa tre färger. Vi såg en röd bil under den timmen vi satt där. Är det inte lite lustigt?

Igår kväll kollade vi en koreansk film som hette "Oldboy". Jag begriper mig inte på koreanerna. Vi brukar ju lovorda koreanernas vänliga, våld -och stöldbefriade samhälle, men de gör världens otäckaste filmer. I princip alla filmer vi sett här så fullkomligt slaktar de varandra och man har hemska bilder på näthinnan efter att ha kollat koreansk film. Är det där de får utlopp för allting?
Oldboy var lika kuslig som alla andra filmer vi sett, efteråt slog jag på tv:n i hopp om att få se någonting trevligt, men icke. Då visades det någon annan koreansk rulle, där de satte häftklammrar i ögonen på någon stackare. Det slutade med att vi fick slå av tv:n och istället gå ut på en kvällspromenad. Koreanerna är jättegrymma. Jag får ladda ner "Holiday" eller något liknade för att få lite balans i filmeriet.

4 kommentarer:

Anonym sa...

ush läbbigt med bara otäcka filmer.
Ni får komma på bio besök hos oss när ni är hemma igen.

Ulle sa...

Malin! Har du sett Tortoro? Om inte, se den. You will love it.

Kram

Anonym sa...

Är det en skräckis eller en normal film? Ska googla.

Anonym sa...

Min syrra har tydligen önskat sig den i julklapp. så om inte annat kan jag se den till jul! :)