fredag 23 november 2007

Köttbulle med lingonsylt på pinne

Jaha, nu har man ätit sin första svenska köttbulle sen man kom hit. Köttbullen kunde doppas i lingonsylt och avnjöts på mingelpartyt som hölls på svenska residenset här i Seoul igår kväll, ambassadörsparet höll i festligheterna. Vi tog taxi dit, som vanligt hade taxichaffören problem att hitta dit man ska trots att man försöker säga platsen på koreanska samt har med sig en karta. Gårdagens chafför ville inte ens titta på kartan för hade kunde tydligen inte se, vad bra att han kör taxi om han inte kan se. Känns ju tryggt och säkert! Vi fick som vanligt stanna utmed vägen och ringa, han snackade lite med ambassadörsfolket på koreanska, till slut kom vi fram. Det hade ju underlättat om de hade kört med gatunamn (som vi gör hemma), då hade de ju kunnat skriva in namnet i sin gps som de brukar ha i bilen.

Det var en väldigt trevlig tillställning får man säga med mycket intressanta människor och en del nya kontakter. Bland annat träffade träffade jag en kvinna som var professor i svenska på ett av universiteten här i Seoul. Det är tydligen ett hundratal koreanska studenter som läser svenska, coolt. Hon frågade om jag kunde tänka mig att komma dit och hjälpa henne som assistent på lektionerna och när de har övningstillfällen. Det låter ju jätteskoj, så jag tackade snabbt ja! Hon hade med sig en av sina koreanska studenter igår, han var jättetrevlig och duktig på svenska. Om det finns möjlighet ska jag försöka ta mig dit redan nästa vecka, tiden rullar ju på fort nu och det är inte jättelänge kvar innan det är dags att åka hem. Det är ju en del veckors julledighet också då det inte händer så mycket.
Jag träffade även en tjej i min ålder som jobbar som trainee på svenska ambassaden här, hon pluggar sin sista termin i Lund till våren. Vi ska vi skulle höras för en lunch. Kul.

Jag hann med en snabb fika med Jessica igår eftermiddag också i Itaewon. Hon har haft lite bekymmer sista veckan får man väl säga, men det är ju en glad prick så hon verkar ändå vara vid gott mod. Hon måste precis som jag åka ur landet för att få en ny stämpel i passet för att få stanna. Därför hade hon köpt en flygbiljett till Shanghai, där hon skulle träffa sin faster som flugit dit med hennes vinterkläder från Italien. När hon kom ut till flygplatsen förra fredagen och skulle checka in tittar de i hennes pass, "du kan inte flyga dit för du måste ha visum till Kina". Hm...Jessica hade hört att hon kunde köpa några dagars turistvisum på flygplatsen så hon hade inte bekymrat sig om att fixa något. Hon fick alltså inte flyga ur landet. Kul när fastern åkt 12 timmar från Italien, dessutom behövde hon ju den där nya stämpeln i passet för att få stanna. Vilken röra. Hon hade fått tillbringa hela fredagskvällen på Immigrationskontoret, tillslut hade de gått med på en ny stämpel fram tills juluppehållet då hon ändå åker till Italien, under tiden hade fastern fått hoppa på ett nytt flygplan...mot Seoul. Jag vill inte ha liknande bekymmer till Japan nästa vecka, det kan vi klara oss utan, tack.

Jag har för mig att jag skrev att hon fått mer jobb (med 12-15 åringar), tyvärr verkar det inte funka så bra. Tydligen är de på henne hela tiden att det låter konstigt när hon pratar och rättar henne hela tiden, de hävdar att hon inte kan uttala deras namn rätt. De verkar dessutom skita blankt i engelska undervisningen och bara sitta och prata koreanska dem emellan. Riktigt irriterande, en hopplös situation. Hoppas hon får ordning på det hela relativt snart annars kommer det ju inte att gå. Dessutom kan de ju ingen engelska så det går ju inte prata med dem om det heller. Usch och fy.

Inga kommentarer: