söndag 25 november 2007

En smärre katastrof -i matväg

Idag skulle vi göra oss till och laga någonting riktigt svenskt, nämligen potatisgratäng. Vi hade kommit över potatis och purjolök nere på gatan av en försäljare och glada vandrade vi hemåt. Tyvärr finns det ingen grädde att tillgå här, men eftersom mjölken är så fet tänkte jag att det skulle gå bra. Men oj oj oj vad fel man kan ha. Nu får vi bara be till Gud att vi inte insjuknar i kraftiga magsmärtor framåt kvällen.

Vi hackade och skalade och hade riktigt trevligt fram tills att jag skulle öppna ugnen och titta till den härliga gratängen. Då jag till min stora besvikelse fick se att mjölken hade förvandlats till en brun lättflytande sörja med små vita klumpar i. Eftersom vi inte direkt hade någon annan mat hemma fick vi utsvultna äta och se glada ut. Men det toppar definitivt listan på den mest osmakliga mat jag producerat i mitt 29-åriga liv. Vi får nog hålla oss till säkra kort framöver, t ex koreansk mat, så länge vi befinner oss här.

Jag ser fram emot när jag hemma i Sverige ska försöka bjuda familj och vänner på koreansk härlig mat utan att kunna få tag i rätt ingredienser, kanske kommer bli lika gott som gratängen :-).

På tal om andra osmakliga matupplevelser så köpte jag en gigantisk svindyr (15 spänn/st) frukt idag som jag trodde var ett saftigt päron. Det var det inte kan jag säga. Den var stenhård och jättesur, i princip omöjlig att tugga. Faktiskt så hård och stor att den utan problem hade kunnats användas vid självförsvar. Vad kan det vara jag har köpt, undrar man ju? Jag får se om jag kan lura i Aleks frukten :-).


Vilka misslyckandanden. Detta var allt från Seoul idag. Dagens andra äventyr får vänta tills imorgon.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Kan du inte sätta in en bild på den skumma frukten? Jag blir så nyfiken på om det är nått jag känner igen eller inte. :) Hortonomen i mig blir nyfiken!

Ulle sa...

Nu är mordvapnet inlagt. Vore kul att veta vad det är? Vet du? Kram på dig

Anonym sa...

Har funderat en hel del! Det är ju uppenbart en typ av åpple/päronvarianten frukt utav kärnorna att dömma. Det finns en korsning mellan typ äpple o päron men den är inte så här grön. Min bästa gissning är faktiskt något som kallas kvitten. Det är i sverige en prydnadsväxt som ger otroligt hårda och sura frukter. Helt oätliga som de är men kan göras till god marmelad.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kvitten

Ulle sa...

Haha så det är bara att ställa sig och safta och sylta nu då!

Vad duktig du är, imponerande.