torsdag 8 november 2007

Gör en Jessica

Kom på en sak som bara måste antecknas från dagens fika med Jessica. Ingen av oss två får ju egentligen jobba här i Korea, eftersom vi inte har engelska pass.

Jag har hela tiden trott att rektorn på min skola vet om att jag är svensk och att jag är olagligt anställd, men Jessica hävdar att rekryteringskillen sagt till rektorn att jag är engelsk. Intressant. Inte konstigt att barnen satt som frågetecken när jag försökte förklara varifrån jag kommer genom att rita flygrutten från Sverige till Korea. Hur som helst, så säger jag ingenting om det hela nu för tiden, eftersom det är lite känsligt :-).

Nu när Jessica fick nytt jobb fick hon ju återigen frågan varifrån hon kom, men den tjejen har inga som helst problem att ljuga. Det roliga är ju att det verkligen låter ITALIEN när hon snackar engelska, till och med koreanerna kan ju höra att det är något fishy med hennes engelska, så nu har hon börjat säga att hon kommer från York i England, men att hon har italienska rötter på sin pappas sida. Inga små rötter heller :-)

Idag när hon käkade lunch med rektorn på den nya skolan hade rektorn frågat vad hon hade för engelsk favoriträtt. Jessica svarar att hon är mer förtjust i sin pappas matkultur och därför aldrig brytt sig om den engelska (som att det nu skulle funnits någon matkultur där). Några minuter senare hade hon kommit på att hon hade ätit en god bakad potatis i York när hon var där på semester för 10 år sedan, så det hade hon till slut kläckt ut sig.

Idag när hon höll lektion hade en unge undrat varför det låter så roligt när hon pratar och då hade hon förklarat att hon är från England och där låter engelskan annorlunda än i USA. Snart är det dags att tala lite sanning tjejen!

Inga kommentarer: